Sähköinen taloushallinto : Case: Jyväskylän AM-Laskenta Oy
Villman, Jaana (2009)
Villman, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905223103
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän AM-Laskenta Oy. Opinnäytetyö tehtiin käyttäen kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Empiriaosuuden tiedonkeruu perustui haastatteluihin, joissa haastateltiin noin 10 %:a AM-laskennan asiakkaista. Opinnäytetyön aihe oli ajankohtainen, koska sähköiseen taloushallintoon siirtyminen etenee pakottomuudesta huolimatta.
Opinnäytetyössä tutkittiin tilitoimiston asiakkaiden halukkuutta ja tarvetta siirtyä käyttämään sähköisen taloushallinnon menetelmiä ja selvitettiin sähköisen taloushallinnon asettamia ohjel-mateknisiä vaatimuksia tilitoimistolle ja asiakkaille. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ulkoapäin tulevien muutosten vaikutusta taloushallintoon sekä sähköisen taloushallinnon vaikutusta henkilökunnan työnkuvaan ja osaamisvaatimuksiin. Opinnäytetyössä esiteltiin asiakasyrityksille kaksi sähköisen taloushallinnon toteutustapaa: toteutus pankin kautta sekä tilitoimiston etäkäyttö.
Asiakkaiden suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon oli pääasiassa myönteistä, he tiedostivat sähköisen ajan olevan tulossa. Varsinaista tarvetta sähköiselle taloushallinnolle heillä ei tosin ollut. Opinnäytetyössä todettiin henkilökunnan työnkuvan muuttuvan sähköisen toimintatavan myötä. Uuden oppimiseen ei havaittu olevan erityistarvetta, työ vaatii joka tapauksessa jatkuvaa kouluttautumista sekä tietojen ajan tasalla pitämistä.
Opinnäytetyön tulokset olivat suuntaa antavia. Sähköinen taloushallinto sekä muut sähköiset prosessit kehittyvät jatkuvasti ja samalla tietoisuus niistä lisääntyy, jolloin myös käyttötarve kas-vaa. Tutkimustulosten käytettävyys vähenee vuosien kuluessa, koska mielipiteet asioista muuttu-vat sähköistä taloushallintoa koskevan tiedon ja kokemusten kasvaessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin tilitoimiston asiakkaiden halukkuutta ja tarvetta siirtyä käyttämään sähköisen taloushallinnon menetelmiä ja selvitettiin sähköisen taloushallinnon asettamia ohjel-mateknisiä vaatimuksia tilitoimistolle ja asiakkaille. Opinnäytetyössä selvitettiin myös ulkoapäin tulevien muutosten vaikutusta taloushallintoon sekä sähköisen taloushallinnon vaikutusta henkilökunnan työnkuvaan ja osaamisvaatimuksiin. Opinnäytetyössä esiteltiin asiakasyrityksille kaksi sähköisen taloushallinnon toteutustapaa: toteutus pankin kautta sekä tilitoimiston etäkäyttö.
Asiakkaiden suhtautuminen sähköiseen taloushallintoon oli pääasiassa myönteistä, he tiedostivat sähköisen ajan olevan tulossa. Varsinaista tarvetta sähköiselle taloushallinnolle heillä ei tosin ollut. Opinnäytetyössä todettiin henkilökunnan työnkuvan muuttuvan sähköisen toimintatavan myötä. Uuden oppimiseen ei havaittu olevan erityistarvetta, työ vaatii joka tapauksessa jatkuvaa kouluttautumista sekä tietojen ajan tasalla pitämistä.
Opinnäytetyön tulokset olivat suuntaa antavia. Sähköinen taloushallinto sekä muut sähköiset prosessit kehittyvät jatkuvasti ja samalla tietoisuus niistä lisääntyy, jolloin myös käyttötarve kas-vaa. Tutkimustulosten käytettävyys vähenee vuosien kuluessa, koska mielipiteet asioista muuttu-vat sähköistä taloushallintoa koskevan tiedon ja kokemusten kasvaessa.