Edunvalvonnan päättyminen
Tuupainen, Rauni (2009)
Tuupainen, Rauni
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905213068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905213068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää oikeudellisesta näkökulmasta miten ja miksi holhoustoimilain mukainen edunvalvonta voi päättyä. Aluksi selvitän edunvalvonnan alkamisen, miten ja miksi henkilölle voidaan määrätä edunvalvoja. Edunvalvonnan tarpeellisuuden arvioinnilla on samalla tavalla merkitystä edunvalvonnan alkamisessa kuin päättymisessäkin. Edunvalvonnan päättymisen tarkastelussa arvioidaan holhoustoimilain määräyksiä, perus- ja ihmisoikeuksia.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana on nykyinen holhoustoimilaki, joka tuli voimaan 1.12.1999. Voimassa olevaan lakiin tehtiin pieni selvennys vuonna 2008. Lakikohdan muutoksen vaikutuksesta on esimerkkinä korkeimman oikeuden ennakkopäätös tältä vuodelta. Muuna aineistona käytin lainsäädäntöä, hallituksen esitystä, kirjallisuutta, artikkeleita, tuomioistuinten ratkaisuja, maistraatin päätöksiä, omassa edunvalvojan työssäni esiin tulleita tapauksia, muitten edunvalvojien kokemuksia ja tilastoja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin eri tilanteita ja mahdollisuuksia edunvalvojan määräyksen lakkauttamiseksi. Edunvalvonta päättyy, kun päämies tulee täysi-ikäiseksi, päämies kuolee, tietty määräaikainen tehtävä tulee suoritetuksi, edunvalvoja vapautetaan tehtävästään tai edunvalvonnan tarvetta ei enää ole.
Haettaessa edunvalvonnan päättymistä päämiehen mielipiteellä ja toimintakyvyllä on ratkaiseva merkitys. Edunvalvonta voi päättyä, jos asiat hoituvat tai ne voidaan järjestää muulla luotettavalla tavalla päämiehen edun mukaisesti. Päämiehen on ymmärrettävä asian merkitys ja kyettävä valvomaan oma etunsa. Oman edun valvonnan kykyisyyttä voidaan arvioida lääkärinlausuntojen ja kuulemisten perusteella.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana on nykyinen holhoustoimilaki, joka tuli voimaan 1.12.1999. Voimassa olevaan lakiin tehtiin pieni selvennys vuonna 2008. Lakikohdan muutoksen vaikutuksesta on esimerkkinä korkeimman oikeuden ennakkopäätös tältä vuodelta. Muuna aineistona käytin lainsäädäntöä, hallituksen esitystä, kirjallisuutta, artikkeleita, tuomioistuinten ratkaisuja, maistraatin päätöksiä, omassa edunvalvojan työssäni esiin tulleita tapauksia, muitten edunvalvojien kokemuksia ja tilastoja.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin eri tilanteita ja mahdollisuuksia edunvalvojan määräyksen lakkauttamiseksi. Edunvalvonta päättyy, kun päämies tulee täysi-ikäiseksi, päämies kuolee, tietty määräaikainen tehtävä tulee suoritetuksi, edunvalvoja vapautetaan tehtävästään tai edunvalvonnan tarvetta ei enää ole.
Haettaessa edunvalvonnan päättymistä päämiehen mielipiteellä ja toimintakyvyllä on ratkaiseva merkitys. Edunvalvonta voi päättyä, jos asiat hoituvat tai ne voidaan järjestää muulla luotettavalla tavalla päämiehen edun mukaisesti. Päämiehen on ymmärrettävä asian merkitys ja kyettävä valvomaan oma etunsa. Oman edun valvonnan kykyisyyttä voidaan arvioida lääkärinlausuntojen ja kuulemisten perusteella.