Kyselytutkimus yritystoiminnan suunnittelun osana : Case Viivi Vein
Puhakka, Viivi (2009)
Puhakka, Viivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203035
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana oli oman pienimuotoisen ja epävirallisen Viivi Vein -yritystoiminnan kehittäminen ammattimaisempaan suuntaan. Työn ensimmäinen tavoite oli määritellä tulevaisuudessa virallisesti perustettavan Viivi Vein -yrityksen perusta, sisältäen arvomaailman, tyylivaikutteiden, toiminta-ajatuksen ja alustavan liikeidean kuvauksen sekä hypoteesit kohderyhmän segmentoinnista. Tutkimusongelmana oli selvittää, onko Viivi Veinille kysyntää aiotun kohderyhmän parissa. Näin ollen toisena tavoitteena oli löytää tukea yrityksen suunnitellulle toiminnalle ja saada selville onko suunnitelmissa jotakin korjattavaa. Lisäksi haettiin vastausta siihen, miten kohderyhmä kannattaa lopulta segmentoida.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin rajatulle kohderyhmälle tehtyä, pääosin strukturoitua internet-kyselytutkimusta. Kohderyhmäksi määriteltiin tietyistä alakulttuureista (hiphop, vintage, rock'n'roll, tradional skinhead ja hardcore) kiinnostuneet ihmiset. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan konkreettista tietoa potentiaalisten asiakkaiden mielipiteistä ja ajatuksista liittyen tyyli-identiteettiin, arvomaailmaan, ostokäyttäytymiseen ja tarpeisiin. Vastaajat rajattiin vain naisiin, koska tutkimuksessa haluttiin keskittyä Viivi Veinin ensisijaiseen kohderyhmään. Tutkimuksessa pyrittiin yleistettävään tietoon, minkä takia tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti, keskittyen suljettuihin kysymyksiin. Avoimista kysymyksistä saatuja kvalitatiivisia tuloksia käytettiin tutkimuksen lisänä tarkentamaan vastaajien ajatuksia.
Tutkimusongelmaan löydettiin ratkaisu vertailemalla Viivi Vein -yrityksen ajatusmaailmaa tutkitun kohderyhmän ajatusmaailmaan ja tekemällä päätelmiä yhtenäisyyksistä ja eroista. Tällä tavalla saatiin näkökulmia tulevaisuudessa tehtävien liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmiin liittyvien päätösten tekoon. Kyselytutkimus osoittautui hyväksi tutkimusmenetelmävalinnaksi, sillä tällä tavoin saatiin runsaasti määrällistä tietoa, mutta toisaalta avointen kysymysten avulla voitiin tarkentaa vastaajien näkemyksiä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin rajatulle kohderyhmälle tehtyä, pääosin strukturoitua internet-kyselytutkimusta. Kohderyhmäksi määriteltiin tietyistä alakulttuureista (hiphop, vintage, rock'n'roll, tradional skinhead ja hardcore) kiinnostuneet ihmiset. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan konkreettista tietoa potentiaalisten asiakkaiden mielipiteistä ja ajatuksista liittyen tyyli-identiteettiin, arvomaailmaan, ostokäyttäytymiseen ja tarpeisiin. Vastaajat rajattiin vain naisiin, koska tutkimuksessa haluttiin keskittyä Viivi Veinin ensisijaiseen kohderyhmään. Tutkimuksessa pyrittiin yleistettävään tietoon, minkä takia tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti, keskittyen suljettuihin kysymyksiin. Avoimista kysymyksistä saatuja kvalitatiivisia tuloksia käytettiin tutkimuksen lisänä tarkentamaan vastaajien ajatuksia.
Tutkimusongelmaan löydettiin ratkaisu vertailemalla Viivi Vein -yrityksen ajatusmaailmaa tutkitun kohderyhmän ajatusmaailmaan ja tekemällä päätelmiä yhtenäisyyksistä ja eroista. Tällä tavalla saatiin näkökulmia tulevaisuudessa tehtävien liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelmiin liittyvien päätösten tekoon. Kyselytutkimus osoittautui hyväksi tutkimusmenetelmävalinnaksi, sillä tällä tavoin saatiin runsaasti määrällistä tietoa, mutta toisaalta avointen kysymysten avulla voitiin tarkentaa vastaajien näkemyksiä.