Jalostettujen puutuotteiden koemarkkinointi ja lanseeraus
Papinaho, Johanna (2009)
Papinaho, Johanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli jalostettujen puutuotteiden lanseeraukseen ja koemarkkinointiin liittyvien ongelmien kartoitus ja niihin ratkaisujen löytäminen. Kohteena oli Metsäliitto Osuuskunta Finnforestin puutuoteteollisuuden Kesto Plus -tuotteet kotimaan markkinoilla.
Opinnäytetyössä käsitellään koemarkkinointia ja lanseerausta eri näkökulmista ja pohditaan miten haastattelussa esille tulleisiin ongelmiin saataisiin ratkaisuja. Tarkoituksena on tuoda esille näkökulmia, joita hyödyntämällä yrityksellä on mahdollisuudet parantaa palvelujaan ja tehdä asiakassuhteista pidempiaikaisia. Tarkoituksena on, että yritys voi hyödyntää haastattelusta saamiaan tietoja tulevaisuudessa uusia tuotteita lanseerattaessa.
Tutkimus menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Tutkimustulokset analysoitiin ja niistä tehtiin yritykselle power point -esitykset sekä kirjalliset yhteenvedot.
Finnforestin kannattaisi tuoda enemmän esille kilpailuetujaan tuotteiden markkinoinnissa sekä luoda enemmän mielikuvia potentiaalisten asiakkaiden mieliin. Uusia tuotteita markkinoille tuotaessa sisäinen markkinointi on tärkeää ja tässä asiassa yrityksellä oli huomattavia parannustarpeita. Yrityksen tulisi panostaa henkilöstönsä koulutukseen ja sisäiseen viestintään enemmän.
Haastattelujen perusteella selvimpänä ongelmana havaittiin projektin onnistuminen ja siihen liittyvät toimet. Tutkittavalla KestoPlus – projektilla ei koettu olevan kunnollista projektin johtajaa ja tästä syystä tieto kulki kehnosti eivätkä kaikki projektin jäsenet tienneet omia toimiaan. Organisaation edustajat kokivat tiedotuksen puutteen ja sisäisen viestinnän heikkouden projektin onnistumisen kannalta haittaavaksi tekijäksi ja toivoivat näihin parannusta.
Jälleenmyyjien haastatteluiden perusteella tuotetta jota lanseerattiin ja koemarkkinointiin oli kaivattu jo pitkään markkinoille ja sille oli tarvetta. Tuotteesta pidettiin pääsääntöisesti ja myyjän toimintaan oltiin tyytyväisiä.
Opinnäytetyössä käsitellään koemarkkinointia ja lanseerausta eri näkökulmista ja pohditaan miten haastattelussa esille tulleisiin ongelmiin saataisiin ratkaisuja. Tarkoituksena on tuoda esille näkökulmia, joita hyödyntämällä yrityksellä on mahdollisuudet parantaa palvelujaan ja tehdä asiakassuhteista pidempiaikaisia. Tarkoituksena on, että yritys voi hyödyntää haastattelusta saamiaan tietoja tulevaisuudessa uusia tuotteita lanseerattaessa.
Tutkimus menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Tutkimustulokset analysoitiin ja niistä tehtiin yritykselle power point -esitykset sekä kirjalliset yhteenvedot.
Finnforestin kannattaisi tuoda enemmän esille kilpailuetujaan tuotteiden markkinoinnissa sekä luoda enemmän mielikuvia potentiaalisten asiakkaiden mieliin. Uusia tuotteita markkinoille tuotaessa sisäinen markkinointi on tärkeää ja tässä asiassa yrityksellä oli huomattavia parannustarpeita. Yrityksen tulisi panostaa henkilöstönsä koulutukseen ja sisäiseen viestintään enemmän.
Haastattelujen perusteella selvimpänä ongelmana havaittiin projektin onnistuminen ja siihen liittyvät toimet. Tutkittavalla KestoPlus – projektilla ei koettu olevan kunnollista projektin johtajaa ja tästä syystä tieto kulki kehnosti eivätkä kaikki projektin jäsenet tienneet omia toimiaan. Organisaation edustajat kokivat tiedotuksen puutteen ja sisäisen viestinnän heikkouden projektin onnistumisen kannalta haittaavaksi tekijäksi ja toivoivat näihin parannusta.
Jälleenmyyjien haastatteluiden perusteella tuotetta jota lanseerattiin ja koemarkkinointiin oli kaivattu jo pitkään markkinoille ja sille oli tarvetta. Tuotteesta pidettiin pääsääntöisesti ja myyjän toimintaan oltiin tyytyväisiä.