Hoitaja-lääkäri työpari : Hoitotyöntekijöiden ajatuksia ja odotuksia työparimallin toimivuudesta vastaanottotoiminnassa
Surakka, Iina; Pitkänen, Satu (2009)
Surakka, Iina
Pitkänen, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203002
Tiivistelmä
LAUREA-AMMATTIKORKEAKOULU TIIVISTELMÄ
Laurea Hyvinkää
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Hoitotyön koulutusohjelma
Pitkänen Satu
Surakka Iina
Hoitaja-lääkäri työpari. Hoitotyöntekijöiden ajatuksia ja odotuksia työparimallin toimivuudesta vastaanottotoiminnassa
Vuosi 2009 Sivu 41
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvinkään vastaanottotoiminnassa työskentelevien hoitajien ajatuksia ja odotuksia liittyen hoitaja-lääkäri työparimalliin. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä myönteistä ja mitä haasteellista työparimallissa koettiin tai odotettiin olevan. Tarkoituksena oli tuoda esiin hoitajien kokemuksia aiheesta niin, että tuloksia voidaan hyödyntää vastaanottotoiminnan kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on tehty laadullisella tutkimusotteella. Laadulliseen tutkimukseen päädyimme, koska halusimme saada tutkimukseen liittyvää informaatiota suoraan ihmisiltä. Koimme tärkeäksi sen, että tutkimukseen osallistuvat voivat kertoa mielipiteitään ilman valmiita vastausvaihtoehtoja. Käytimme tutkimuksessamme merkityksellisten kokemusten tekniikkaa, joka perustuu siihen, että asia on vastaajalle tärkeä ja näin ollen mieleenpainuva. Tätä tekniikkaa käyttämällä pyritään tuomaan esille vastaajan omia kokemuksia ilman ennakko-oletuksia. Tekniikkaa käyttäen suunnittelimme kyselylomakkeen, jossa pyydettiin pohtimaan yhtä työparimalliin liittyvää onnistunutta ja yhtä haasteelliseksi koettua tilannetta. Jaoimme yhteensä 28 lomaketta Hyvinkään vastaanottotoiminnan hoitajille, joista saimme takaisin kahdeksan kappaletta. Tutkimuksesta saadun aineiston analysoimme sisällönanalyysin avulla.
Vastausten perusteella hoitaja-lääkärityöparimallin mukaiseen työskentelyyn vaikuttivat positiivisesti potilaiden luottamus hoitajaa kohtaan sekä hoitajien käytössä olevat hoitopolut. Onnistumisen kokemiseen vaikutti myös se, että monet asiat pystyttiin hoitamaan puhelimen välityksellä. Hyväksi asiaksi koettiin lääkärin ja hoitajan välinen yhteistyösuhde sekä potilaan motivaatio omaa hoitoaan kohtaan. Ajanpuute ja vajaat henkilöresurssit koettiin suurimmaksi ongelmaksi vastaanottotoiminnassa. Hoitajat kokivat, että lääkäriaikoja potilaille on usein hankala saada ja yhteyden saaminen lääkäriin oli joissain tilanteissa vaikeaa. Potilaiden suunnalta tuleva epäluottamus hoitajia kohtaan sai aikaan haasteellisia tilanteita. Tässä aineistossa hoitajat pohtivat omaa työssä jaksamistaan. Osa heistä koki, ettei töiden tekemiseen aina ollut riittävästi aikaa. Myös tiedonkulku eri hoitopaikkojen välillä kaipaa vielä kehittämistä.
Hoitopolut ohjaavat hoitajien työskentelyä vastaanottotoiminnassa, joten niiden käyttöä tulisi pitää yllä ja kehittää. Puhelinohjauksen toimivuuteen vaikuttaa, että ohjaukselle varataan riittävästi aikaa. Suurin haaste Hyvinkään vastaanottotoiminnassa on ajanpuute, joten riittävän työtekijämäärän turvaaminen tulevaisuudessa on huomioon otettava asia. Riittävä työntekijöiden määrä lisää myös työssä jaksamista. Tiedonkulku eri hoitopaikkojen välillä vaatii vielä hiomista, joten sen kehittämiseen täytyy panostaa jatkossa. Väestön tiedottaminen hoitaja-lääkäri työparimallista kasvattaa asiakkaan luottamusta terveydenhuoltoa kohtaan.
Asiasanat: Tiimityöskentely, vastaanottotoiminta, hoitaja-lääkäri työparimalli
Laurea Hyvinkää
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Hoitotyön koulutusohjelma
Pitkänen Satu
Surakka Iina
Hoitaja-lääkäri työpari. Hoitotyöntekijöiden ajatuksia ja odotuksia työparimallin toimivuudesta vastaanottotoiminnassa
Vuosi 2009 Sivu 41
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Hyvinkään vastaanottotoiminnassa työskentelevien hoitajien ajatuksia ja odotuksia liittyen hoitaja-lääkäri työparimalliin. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mitä myönteistä ja mitä haasteellista työparimallissa koettiin tai odotettiin olevan. Tarkoituksena oli tuoda esiin hoitajien kokemuksia aiheesta niin, että tuloksia voidaan hyödyntää vastaanottotoiminnan kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on tehty laadullisella tutkimusotteella. Laadulliseen tutkimukseen päädyimme, koska halusimme saada tutkimukseen liittyvää informaatiota suoraan ihmisiltä. Koimme tärkeäksi sen, että tutkimukseen osallistuvat voivat kertoa mielipiteitään ilman valmiita vastausvaihtoehtoja. Käytimme tutkimuksessamme merkityksellisten kokemusten tekniikkaa, joka perustuu siihen, että asia on vastaajalle tärkeä ja näin ollen mieleenpainuva. Tätä tekniikkaa käyttämällä pyritään tuomaan esille vastaajan omia kokemuksia ilman ennakko-oletuksia. Tekniikkaa käyttäen suunnittelimme kyselylomakkeen, jossa pyydettiin pohtimaan yhtä työparimalliin liittyvää onnistunutta ja yhtä haasteelliseksi koettua tilannetta. Jaoimme yhteensä 28 lomaketta Hyvinkään vastaanottotoiminnan hoitajille, joista saimme takaisin kahdeksan kappaletta. Tutkimuksesta saadun aineiston analysoimme sisällönanalyysin avulla.
Vastausten perusteella hoitaja-lääkärityöparimallin mukaiseen työskentelyyn vaikuttivat positiivisesti potilaiden luottamus hoitajaa kohtaan sekä hoitajien käytössä olevat hoitopolut. Onnistumisen kokemiseen vaikutti myös se, että monet asiat pystyttiin hoitamaan puhelimen välityksellä. Hyväksi asiaksi koettiin lääkärin ja hoitajan välinen yhteistyösuhde sekä potilaan motivaatio omaa hoitoaan kohtaan. Ajanpuute ja vajaat henkilöresurssit koettiin suurimmaksi ongelmaksi vastaanottotoiminnassa. Hoitajat kokivat, että lääkäriaikoja potilaille on usein hankala saada ja yhteyden saaminen lääkäriin oli joissain tilanteissa vaikeaa. Potilaiden suunnalta tuleva epäluottamus hoitajia kohtaan sai aikaan haasteellisia tilanteita. Tässä aineistossa hoitajat pohtivat omaa työssä jaksamistaan. Osa heistä koki, ettei töiden tekemiseen aina ollut riittävästi aikaa. Myös tiedonkulku eri hoitopaikkojen välillä kaipaa vielä kehittämistä.
Hoitopolut ohjaavat hoitajien työskentelyä vastaanottotoiminnassa, joten niiden käyttöä tulisi pitää yllä ja kehittää. Puhelinohjauksen toimivuuteen vaikuttaa, että ohjaukselle varataan riittävästi aikaa. Suurin haaste Hyvinkään vastaanottotoiminnassa on ajanpuute, joten riittävän työtekijämäärän turvaaminen tulevaisuudessa on huomioon otettava asia. Riittävä työntekijöiden määrä lisää myös työssä jaksamista. Tiedonkulku eri hoitopaikkojen välillä vaatii vielä hiomista, joten sen kehittämiseen täytyy panostaa jatkossa. Väestön tiedottaminen hoitaja-lääkäri työparimallista kasvattaa asiakkaan luottamusta terveydenhuoltoa kohtaan.
Asiasanat: Tiimityöskentely, vastaanottotoiminta, hoitaja-lääkäri työparimalli