Strateginen johtaminen ja strategialähtöinen toiminnanohjaus
Toiviainen, Niko (2009)
Toiviainen, Niko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia finanssialalla toimivan kohdeyrityksen henkilöstön näkökulmasta strategista johtamista, erilaisia strategialähtöisiä toiminnan ohjauksen järjes-telmiä sekä niiden vaikutuksia strategiseen johtamiseen sekä toiminnanohjaukseen. Tutkielma pyrkii tuomaan esiin kohdeyrityksen toiminnanohjauksen kokonaisuuden, jonka puitteissa strategiaa on mahdollista toteuttaa tehokkaasti. Samalla tutkielma pyrkii selvittämään miten strategian toteutumista seurataan ja mitataan kohdeyrityksessä ja mikä tekee tasapainoisesta tuloskortista kohdeyrityksen strategian keskeisimmän ohjausvälineen ja mittarin.
Kirjallisuusosuudessa käsitellään strategista johtamista ja strategialähtöistä toiminnan ohja-usta eri teorioiden muodossa. Osuudessa eritellään strategisen johtamisen haasteita esimies-ten näkökulmasta, perinteisen talouden ohjauksen kritiikkiä sekä myös erilaisia käytössä ole-via toiminnan ohjauksen järjestelmiä, joista keskeisimpänä tässä opinnäytetyössä on tasapai-noinen tuloskortti (Balanced Scorecard), joka on myös kohdeyrityksen eräs toiminnanohjauk-sen väline.
Tasapainoisen tuloskortin osalta vallitsevia teorioita pyritään heijastamaan kohdeyrityksen toiminnan ohjaukseen ottamalla huomioon tuloskortin kaikki osa-alueet ja vertaamalla niiden toimintalogiikkaa kohdeyrityksen toiminnan ohjaamiseen ja mittaamiseen strategisen johta-misen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eri määrällisenä tutkimuksena. Tut-kimusaineisto on kerätty Digium Enterprise -ohjelmalla, jossa on käytetty strukturoitua kyse-lylomaketta. Kyselyn vastaukset on analysoitu SPSS -ohjelman (Statistical Package for Social Sciences) avulla.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kohdeorganisaation eri yritysten strategisessa johtamisessa ja strategialähtöisessä toiminnan ohjauksessa on selkeästi havaittavia eroja. Yhtiökohtaiset erot näkyvät etenkin eri yhtiöiden samassa asemassa toimivien työntekijöiden vertailuissa. Tutkimuksen mukaan vastaajista 30,1 % pitää strategian toteuttamista varsin tehottomana ja 21,3 % pitää strategisten tavoitteiden mittaamista epäselvänä. Tämän lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että kohdeyrityksen strategian mittaaminen pitää olla selkeämpää ja lisäksi ensimmäisen tason esimiesten strategiaviestintää pitää parantaa niin, että viestintä on selkeämpää ja ymmärrettävämpää. Myös tasapainoisen tuloskortin merkitystä strategian toteuttamisen mittarin pitää selkeyttää, koska 23,5 % vastaajista ei osaa sanoa, mikä tasapai-noisen tuloskortin rooli on strategian toteutumisen toiminnan ohjaus ja seurantajärjestelmä-nä.
Kirjallisuusosuudessa käsitellään strategista johtamista ja strategialähtöistä toiminnan ohja-usta eri teorioiden muodossa. Osuudessa eritellään strategisen johtamisen haasteita esimies-ten näkökulmasta, perinteisen talouden ohjauksen kritiikkiä sekä myös erilaisia käytössä ole-via toiminnan ohjauksen järjestelmiä, joista keskeisimpänä tässä opinnäytetyössä on tasapai-noinen tuloskortti (Balanced Scorecard), joka on myös kohdeyrityksen eräs toiminnanohjauk-sen väline.
Tasapainoisen tuloskortin osalta vallitsevia teorioita pyritään heijastamaan kohdeyrityksen toiminnan ohjaukseen ottamalla huomioon tuloskortin kaikki osa-alueet ja vertaamalla niiden toimintalogiikkaa kohdeyrityksen toiminnan ohjaamiseen ja mittaamiseen strategisen johta-misen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eri määrällisenä tutkimuksena. Tut-kimusaineisto on kerätty Digium Enterprise -ohjelmalla, jossa on käytetty strukturoitua kyse-lylomaketta. Kyselyn vastaukset on analysoitu SPSS -ohjelman (Statistical Package for Social Sciences) avulla.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että kohdeorganisaation eri yritysten strategisessa johtamisessa ja strategialähtöisessä toiminnan ohjauksessa on selkeästi havaittavia eroja. Yhtiökohtaiset erot näkyvät etenkin eri yhtiöiden samassa asemassa toimivien työntekijöiden vertailuissa. Tutkimuksen mukaan vastaajista 30,1 % pitää strategian toteuttamista varsin tehottomana ja 21,3 % pitää strategisten tavoitteiden mittaamista epäselvänä. Tämän lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että kohdeyrityksen strategian mittaaminen pitää olla selkeämpää ja lisäksi ensimmäisen tason esimiesten strategiaviestintää pitää parantaa niin, että viestintä on selkeämpää ja ymmärrettävämpää. Myös tasapainoisen tuloskortin merkitystä strategian toteuttamisen mittarin pitää selkeyttää, koska 23,5 % vastaajista ei osaa sanoa, mikä tasapai-noisen tuloskortin rooli on strategian toteutumisen toiminnan ohjaus ja seurantajärjestelmä-nä.