Matkailuyrityksen saavutettavuus ja palvelumaisema : kohteena GoTamper Oy
Jokela, Heli (2009)
Jokela, Heli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905192929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Tampereen yhtiöitetyn matkailutoimiston eli GoTampere Oy:n uuden toimiston saavutettavuutta ja palvelumaisemaa asiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälaisia kehitysehdotuksia asiakkailla on yrityksen toimintaan liittyen. Tutkimusongelmia oli kolme: Ovatko GoTampere Oy:n toimisto ja sen palvelut hyvin saavutettavissa? Miten GoTampere Oy:n asiakkaat näkevät toimiston palveluympäristön? Miten toimiston asiakkaiden mielestä toimistoa voi kehittää? Tutkimus suoritettiin syksyn 2008 ja kevään 2009 aikana, ja tutkimusmenetelmänä toimi strukturoitu kysely. Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsiteltiin palvelua, sen laatua ja laatututkimusta. Lopulta katse kiinnitettiin saavutettavuuteen ja palvelumaisemaan, jotka kuuluvat kirjallisuudessa esitettyihin palvelun laatukriteereihin. Näiden kahden kriteerin pohjalta sekä yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa laadittiin kyselylomake, jonka täytti sata GoTampere Oy:n asiakasta. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen saavutettavuudessa on joiltakin osin parantamisen varaa. Toimisto oli monen mielestä helposti löydettävissä, mutta epätietoisuutta sijainnista tuntui kuitenkin olevan. Myös GoTampere Oy:n nimen selkeys hajautti vastaajien mielipiteet, eli uuden yrityksen sijaintia ja palveluja tulisi kenties markkinoida asiakkaille paremmin. Toimiston palvelumaisema sai asiakkailta pääosin positiivista palautetta. Tulokset eivät antanekaan syytä muuttaa toimiston sisustusta radikaalisti. Kehitysehdotukset liittyivät suurelta osin palvelunsaannin käytännöllisyyteen, mutta myös joitakin lisäpalveluja toivottiin. Nimi tuli myös kehitysehdotuksissa esille useaan otteeseen.