Vanhemmuuden tukeminen lapsen tullessa murrosikään
Uusitalo, Tiina (2009)
Uusitalo, Tiina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182923
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli järjestää vanhempainilta murrosiästä neljännen luokan oppilaiden vanhemmille. Opinnäytetyöni tavoite on saada aikuiset ymmärtämään paremmin
murrosikäistä ja hänen maailmaansa sekä tukea murrosikää saavuttavien lasten vanhempien vanhemmuutta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitin opinnäytetyölleni taustaa miten murrosikä on muuttunut Suomessa 1950-luvulta tähän päivään ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet, vaikuttavat
muutokseen. Kirjallisuuskatsauksessa tuli esiin murrosiän perustehtävien, fyysisen ja henkisen kasvun pysyneen pääosin samanlaisena ajan kuluessa. Yhteiskunnan muuttuessa se on tuonut uudenlaisia haasteita murrosikäisen nuoren kohdalle ja muokannut käsitystämme murrosiästä. Jo itse käsitteiden monimuotoisuus on laajentunut.
Opinnäytetyöni on projektityö. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta pidin vanhempainillan alaluokkien neljännen luokan lasten vanhemmille. Vanhempainiltaan, Tampereen Karosen koulun neljännen luokan luokkatilassa, osallistui 14 vanhempaa, luokalla oppilasmäärän ollessa 21. Vanhempainillan tarkoituksena oli tukea murrosikää lähestyvien lasten vanhempien vanhemmuutta.
Palautekyselyn tuloksena vanhempainillasta nousi esiin vanhempien mielenkiinto nuoriaan kohtaan ja heidän halunsa tietää sekä ymmärtää nuoriaan paremmin. Vanhemmat halusivat lisätietoa murrosiästä ja sen mukanaan tuomista muutoksista ennen kaikkea psyykkisellä ja sosiaalisella alueella.
murrosikäistä ja hänen maailmaansa sekä tukea murrosikää saavuttavien lasten vanhempien vanhemmuutta.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitin opinnäytetyölleni taustaa miten murrosikä on muuttunut Suomessa 1950-luvulta tähän päivään ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet, vaikuttavat
muutokseen. Kirjallisuuskatsauksessa tuli esiin murrosiän perustehtävien, fyysisen ja henkisen kasvun pysyneen pääosin samanlaisena ajan kuluessa. Yhteiskunnan muuttuessa se on tuonut uudenlaisia haasteita murrosikäisen nuoren kohdalle ja muokannut käsitystämme murrosiästä. Jo itse käsitteiden monimuotoisuus on laajentunut.
Opinnäytetyöni on projektityö. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta pidin vanhempainillan alaluokkien neljännen luokan lasten vanhemmille. Vanhempainiltaan, Tampereen Karosen koulun neljännen luokan luokkatilassa, osallistui 14 vanhempaa, luokalla oppilasmäärän ollessa 21. Vanhempainillan tarkoituksena oli tukea murrosikää lähestyvien lasten vanhempien vanhemmuutta.
Palautekyselyn tuloksena vanhempainillasta nousi esiin vanhempien mielenkiinto nuoriaan kohtaan ja heidän halunsa tietää sekä ymmärtää nuoriaan paremmin. Vanhemmat halusivat lisätietoa murrosiästä ja sen mukanaan tuomista muutoksista ennen kaikkea psyykkisellä ja sosiaalisella alueella.