Digitaalinen markkinointi: löydettävyyden merkitys ja kehittäminen
Reponen, Jussi (2009)
Reponen, Jussi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia löydettävyyden merkitystä verkkosivustolle ja hakukoneoptimoinnin vaikutuksia löydettävyyden tehostumiseen. Työn toimeksiantaja on noin 20 henkilöä työllistävä mainostoimisto, jonka palveluihin kuuluvat mm. printtimainonta, digitaalinen markkinointi ja mainonta sekä audiovisuaalinen viestintä. Tutkimus on osa yrityksen digitaalisen markkinoinnin tehostamisprosessia.
Löydettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten internetin käyttäjät löytävät yrityksen tai tuotteen. Löydettävyyden merkitys on kasvanut samassa suhteessa hakukoneiden käytön yleistymisen kanssa. Hakukoneoptimoinnilla voidaan tehostaa yrityksen löydettävyyttä internetin massiiviseksi kasvaneesta tietomäärästä. Hakukoneoptimointi sisältää sivuston rakenteeseen ja sisältöön tehtävät muutokset, jotka tähtäävät hakukoneystävällisyyden kasvuun. Optimoinnin tavoitteena on nostaa sivuston sijoitusta hakukoneiden hakutulossivulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa toimeksiantajayritykselle uutta tietoa löydettävyyden merkityksestä ja samalla ratkaisuja käytännön toimenpiteisiin, joiden avulla löydettävyyttä voidaan parantaa asiakkailta tulevien toimeksiantojen yhteydessä. Työssä selvitettiin hakukoneoptimoinnin hyödyt yhtenä digitaalisen markkinoinnin välineenä. Tavoitteena oli tuottaa yritykselle ohjeisto hakukoneoptimointiprosessin läpiviennistä.
Kehittämisen kohteena yrityksessä oli löytää oikeat toimintatavat, joiden tarkoituksena on parantaa verkkosivustojen löydettävyyttä internetin hakukoneissa. Muutos aiempiin toimintamalleihin ei ole suuri eivätkä muutokset lisää projekteihin käytettävää työaikaa. Tästä syystä ohjeiston käyttöönotto tulee olemaan vaivatonta eikä se todennäköisesti aiheuta muutosvastarintaa.
Opinnäytetyössä selvitettiin yrityksen nykyiset toimintatavat ja katsottiin, mitä muutoksia toimintatapoihin tulee lisätä halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa käytiin läpi löydettävyyden tehostamisen vaikutukset verkkosivuston näkyvyyteen, jotta yrityksessä voidaan aloittaa hakukoneoptimoinnin markkinointi asiakkaille. Tämän lisäksi tutkittiin hakukoneoptimointiprosessin eri vaiheita, minkä jälkeen voitiin toteuttaa toimintaohjeisto yrityksen verkkoviestinnän tuotannossa työskenteleville henkilöille. Tutkimuksen perusteella voidaan yrityksessä aloittaa uuden palvelun markkinointi, myynti ja käytännön toteutus.
Tutkimuksesta saatujen tulosten ja uusien näkökulmien perusteella yrityksessä ymmärretään paremmin löydettävyyden merkitys digitaalisessa markkinoinnissa. Yrityksen asiakkaisiin tutkimus vaikuttaa positiivisesti parantuneena palveluna ja asiakkaan oman myynnin mahdollisena parantumisena, koska löydettävyyden kasvaminen tuo sille toimialasta riippuen lisää potentiaalisia asiakkaita.
Löydettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten internetin käyttäjät löytävät yrityksen tai tuotteen. Löydettävyyden merkitys on kasvanut samassa suhteessa hakukoneiden käytön yleistymisen kanssa. Hakukoneoptimoinnilla voidaan tehostaa yrityksen löydettävyyttä internetin massiiviseksi kasvaneesta tietomäärästä. Hakukoneoptimointi sisältää sivuston rakenteeseen ja sisältöön tehtävät muutokset, jotka tähtäävät hakukoneystävällisyyden kasvuun. Optimoinnin tavoitteena on nostaa sivuston sijoitusta hakukoneiden hakutulossivulla.
Tutkimuksen tavoitteena oli antaa toimeksiantajayritykselle uutta tietoa löydettävyyden merkityksestä ja samalla ratkaisuja käytännön toimenpiteisiin, joiden avulla löydettävyyttä voidaan parantaa asiakkailta tulevien toimeksiantojen yhteydessä. Työssä selvitettiin hakukoneoptimoinnin hyödyt yhtenä digitaalisen markkinoinnin välineenä. Tavoitteena oli tuottaa yritykselle ohjeisto hakukoneoptimointiprosessin läpiviennistä.
Kehittämisen kohteena yrityksessä oli löytää oikeat toimintatavat, joiden tarkoituksena on parantaa verkkosivustojen löydettävyyttä internetin hakukoneissa. Muutos aiempiin toimintamalleihin ei ole suuri eivätkä muutokset lisää projekteihin käytettävää työaikaa. Tästä syystä ohjeiston käyttöönotto tulee olemaan vaivatonta eikä se todennäköisesti aiheuta muutosvastarintaa.
Opinnäytetyössä selvitettiin yrityksen nykyiset toimintatavat ja katsottiin, mitä muutoksia toimintatapoihin tulee lisätä halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa käytiin läpi löydettävyyden tehostamisen vaikutukset verkkosivuston näkyvyyteen, jotta yrityksessä voidaan aloittaa hakukoneoptimoinnin markkinointi asiakkaille. Tämän lisäksi tutkittiin hakukoneoptimointiprosessin eri vaiheita, minkä jälkeen voitiin toteuttaa toimintaohjeisto yrityksen verkkoviestinnän tuotannossa työskenteleville henkilöille. Tutkimuksen perusteella voidaan yrityksessä aloittaa uuden palvelun markkinointi, myynti ja käytännön toteutus.
Tutkimuksesta saatujen tulosten ja uusien näkökulmien perusteella yrityksessä ymmärretään paremmin löydettävyyden merkitys digitaalisessa markkinoinnissa. Yrityksen asiakkaisiin tutkimus vaikuttaa positiivisesti parantuneena palveluna ja asiakkaan oman myynnin mahdollisena parantumisena, koska löydettävyyden kasvaminen tuo sille toimialasta riippuen lisää potentiaalisia asiakkaita.