SWBusiness-palvelun käyttäjätutkimus palvelun laadun parantamiseksi
Gröhn, Antti (2009)
Gröhn, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905172872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905172872
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelun laadun kriteereitä palvelun tuotteistamisen näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, kuinka SWBusiness-palvelun käyttäjät suhtautuvat palveluun ja sen tarjoamiin verkostoitumis- ja markkinointimahdollisuuksiin. Tavoitteenani on löytää ratkaisuja, joilla palvelua voidaan kehittää vastaamaan asiakkaiden toiveita.
Opinnäytetyössä selvitän myös ohjelmistoliiketoiminnan luonnetta ja niitä liiketoimintamalleja, joita ohjelmistoyritykset toiminnassaan käyttävät. Kirjallisuuden avulla pyrin hahmottamaan palvelun laadun käsitettä sekä palveluyrityksen tuotteistamiseen liittyviä asioita. Lisäksi käsittelen verkostoitumista yrityksen strategisena valintana.
SWBusiness-palvelun käyttäjille teetettiin tutkimus, jossa pyrittiin selvittämään, millainen on palvelun tyypillinen käyttäjä, miten hän käyttää palvelua sekä mikä on käyttäjän mielikuva palvelusta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Vastaukset kerättiin verkkokyselyllä, joka oli suunnattu erityisesti www.swbusiness.fi–sivuston aktiivisille käyttäjille.
Käyttäjätutkimuksella selvisi, että palvelua käytetään ensisijaisesti uutisten lukemiseen. Palvelun mahdollisuudet verkostoitumisen lisäämiseen koettiin hankaliksi, eikä niitä tutkimuksen perusteella juurikaan käytetä. Interaktiivisten palvelujen lisääminen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen ovat käytettävyyden ohella ne palvelun osa-alueet, joilla on mahdollista luoda käyttäjille entistäkin laadukkaampi palvelu.
Opinnäytetyössä selvitän myös ohjelmistoliiketoiminnan luonnetta ja niitä liiketoimintamalleja, joita ohjelmistoyritykset toiminnassaan käyttävät. Kirjallisuuden avulla pyrin hahmottamaan palvelun laadun käsitettä sekä palveluyrityksen tuotteistamiseen liittyviä asioita. Lisäksi käsittelen verkostoitumista yrityksen strategisena valintana.
SWBusiness-palvelun käyttäjille teetettiin tutkimus, jossa pyrittiin selvittämään, millainen on palvelun tyypillinen käyttäjä, miten hän käyttää palvelua sekä mikä on käyttäjän mielikuva palvelusta. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Vastaukset kerättiin verkkokyselyllä, joka oli suunnattu erityisesti www.swbusiness.fi–sivuston aktiivisille käyttäjille.
Käyttäjätutkimuksella selvisi, että palvelua käytetään ensisijaisesti uutisten lukemiseen. Palvelun mahdollisuudet verkostoitumisen lisäämiseen koettiin hankaliksi, eikä niitä tutkimuksen perusteella juurikaan käytetä. Interaktiivisten palvelujen lisääminen ja yhteisöllisyyden vahvistaminen ovat käytettävyyden ohella ne palvelun osa-alueet, joilla on mahdollista luoda käyttäjille entistäkin laadukkaampi palvelu.