Mustepatruunoiden vastaanotto ja tilaukset Tammiston Gigantissa
Seppänen, Antti (2009)
Seppänen, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152855
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli suuren kodinelektroniikkaketjun Gigantin Tammiston yksikkö ja sen toiminta liittyen mustepatruunoiden tilaukseen ja vastaanottoon.
Mustepatruunoiden vastaanottoon ja niiden tilaamiseen on liittynyt jonkin verran ongelmia jo pidemmän aikaa. Varsinkin tuotteiden EAN-koodit ovat olleet ongelmana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää todelliset patruunoihin liittyvät ongelmat haastattelemalla Tammiston Gigantista eri henkilöitä, jotka ovat lähes päivittäin työtehtävissään joissain tekemisissä mustepatruunoiden kanssa. Tavoitteena oli lisäksi löytää ratkaisuja tai parannusehdotuksia ongelmaan ja saada mahdollisimman laaja kuva tilanteesta.
Haastattelujen avulla selvitettiin mitä kukakin piti ongelmina omassa työtehtävässään mustepatruunoihin liittyvissä asioissa, jolloin saatiin tarkempaa tietoa ongelmista. Lähdeaineistona käytin internettiä ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sekä yrityksestä saatua materiaalia ja haastatteluja.
Työn teoriaosuudessa käsitellään vastaanottoon ja muutoinkin aiheeseen liittyviä asioita ja termejä. Teoriaosuudella luodaan pohjaa sille, mitä tutkimuksessa ja työssä useasti esiintyvät EAN-koodit ovat ja miten vastaanoton tulisi toimia.
Tutkimuksen perusteella onnistuttiin hahmottamaan ongelmat eri osapuolien näkökulmasta ja selvittämään, mistä monet ongelmat johtuvat kohdeyrityksessä. Tutkimuksessa selvisi myös, että informaation kulku ei kaikilta osin ole toiminut hyvin, mikä on aiheuttanut osan ongelmista.
Työn lopun analyysivaiheessa selviää, että osaa ongelmista ei ole mahdollista korjata, mutta työt on mahdollista tehdä huolellisemmin ja näin ollen vähentää ongelmien aiheutumista ja määrää. Kaiken kaikkiaan vastaanotto toimii suhteellisen hyvin, mutta toiminnassa ja toimintatavoissa riittää hiottavaa.
Yritys sai tutkimuksesta uutta lisätietoa vastaanoton pienistä, mutta jatkuvista ongelmista ja yrityksen työntekijät saivat uutta ja selventävää tietoa patruunoihin liittyvistä ongelmista.
Mustepatruunoiden vastaanottoon ja niiden tilaamiseen on liittynyt jonkin verran ongelmia jo pidemmän aikaa. Varsinkin tuotteiden EAN-koodit ovat olleet ongelmana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää todelliset patruunoihin liittyvät ongelmat haastattelemalla Tammiston Gigantista eri henkilöitä, jotka ovat lähes päivittäin työtehtävissään joissain tekemisissä mustepatruunoiden kanssa. Tavoitteena oli lisäksi löytää ratkaisuja tai parannusehdotuksia ongelmaan ja saada mahdollisimman laaja kuva tilanteesta.
Haastattelujen avulla selvitettiin mitä kukakin piti ongelmina omassa työtehtävässään mustepatruunoihin liittyvissä asioissa, jolloin saatiin tarkempaa tietoa ongelmista. Lähdeaineistona käytin internettiä ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sekä yrityksestä saatua materiaalia ja haastatteluja.
Työn teoriaosuudessa käsitellään vastaanottoon ja muutoinkin aiheeseen liittyviä asioita ja termejä. Teoriaosuudella luodaan pohjaa sille, mitä tutkimuksessa ja työssä useasti esiintyvät EAN-koodit ovat ja miten vastaanoton tulisi toimia.
Tutkimuksen perusteella onnistuttiin hahmottamaan ongelmat eri osapuolien näkökulmasta ja selvittämään, mistä monet ongelmat johtuvat kohdeyrityksessä. Tutkimuksessa selvisi myös, että informaation kulku ei kaikilta osin ole toiminut hyvin, mikä on aiheuttanut osan ongelmista.
Työn lopun analyysivaiheessa selviää, että osaa ongelmista ei ole mahdollista korjata, mutta työt on mahdollista tehdä huolellisemmin ja näin ollen vähentää ongelmien aiheutumista ja määrää. Kaiken kaikkiaan vastaanotto toimii suhteellisen hyvin, mutta toiminnassa ja toimintatavoissa riittää hiottavaa.
Yritys sai tutkimuksesta uutta lisätietoa vastaanoton pienistä, mutta jatkuvista ongelmista ja yrityksen työntekijät saivat uutta ja selventävää tietoa patruunoihin liittyvistä ongelmista.