Liittymämyynnin kasvattaminen Elisan myymälöissä
Airamo, Mikko (2009)
Airamo, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905142752
Tiivistelmä
Työ käsittelee liittymämyynnin kasvattamista Elisan myymälöissä. Liittymämyyntiä pohditaan niin ostamisen kuin myymisenkin näkökulmasta. Ostamiseen vaikuttaa moni taustatekijä, joista osa on tiedostettuja ja osa tiedostamattomia ominaispiirteitä ihmisessä. Lähtökohtana on, että kuluttaja haluaa itse tehdä ostopäätöksensä ja ostaminen tapahtuu tunnepohjalta.
Myyminen on prosessi, joka voidaan jakaa moneen osaan. Taitavan myyjän tarvitsee osata hyvin monta asiaa voidakseen tehdä työnsä hyvin. Markkinoita ja eri operaattoreita tutkitaan sekä yleisellä tasolla että Elisan näkökulmasta. Palveluiden laadussa ja hinnoissa on eroja, mutta loppujen lopuksi erot eivät ole kovin suuria. Kytkykauppa on tuonut omat erityispiirteensä liittymämyyntiin ja monipuolistanut lisäpalveluiden kysyntää.
Kuluttajatutkimuksessa paneudutaan kaupan esteiden selvittämiseen liittymämyynnissä ja kartoitetaan ihmisten mielikuvia eri operaattoreista. Tutkimuksessa todetaan, että myös myymälätoiminnassa on kehittämisen varaa. Työn viimeisessä osassa käydään läpi parannusta vaativat asiat. Tärkeimpinä kehitysehdotuksina voidaan pitää palvelun tuomista osaksi tuotetta ja myynnin intressien määrittäminen
Myyminen on prosessi, joka voidaan jakaa moneen osaan. Taitavan myyjän tarvitsee osata hyvin monta asiaa voidakseen tehdä työnsä hyvin. Markkinoita ja eri operaattoreita tutkitaan sekä yleisellä tasolla että Elisan näkökulmasta. Palveluiden laadussa ja hinnoissa on eroja, mutta loppujen lopuksi erot eivät ole kovin suuria. Kytkykauppa on tuonut omat erityispiirteensä liittymämyyntiin ja monipuolistanut lisäpalveluiden kysyntää.
Kuluttajatutkimuksessa paneudutaan kaupan esteiden selvittämiseen liittymämyynnissä ja kartoitetaan ihmisten mielikuvia eri operaattoreista. Tutkimuksessa todetaan, että myös myymälätoiminnassa on kehittämisen varaa. Työn viimeisessä osassa käydään läpi parannusta vaativat asiat. Tärkeimpinä kehitysehdotuksina voidaan pitää palvelun tuomista osaksi tuotetta ja myynnin intressien määrittäminen