Pienyrityksen arvonmääritys yrityskauppaprosessissa
Leppäkoski, Anu (2009)
Leppäkoski, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132734
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pienyrityksen arvonmääritystä yrityskauppaprosessissa. Työn tarkoituksena on selvittää miten pienen osakeyhtiön yrityskauppa voidaan toteuttaa ja mikä on yrityksen arvo. Tutkimus tehdään myyjän näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään osakeyhtiön yrityskaupan muodot ja rajoitukset sekä tarvittavat sopimukset ja kaupan kohteen luovutustavat. Lisäksi esitellään yrityksen arvonmääritysprosessin vaiheet, oman pääoman tuottovaatimuksen määrittely sekä erilaiset arvonmääritysmallit.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan, miten case-yrityksen yrityskauppa aiotaan toteuttaa ja lasketaan yrityksen arvo erilaisilla arvonmääritysmalleilla. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimustulokset on saatu haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja analysoimalla yrityksen toteutuneita tilinpäätöstietoja sekä yrityksestä laadittuja ennusteita.
Tutkimustulokset osoittavat yrityskaupan olevan monimutkainen prosessi, joka on suunniteltava huolellisesti. Yrityskauppa voidaan toteuttaa monella tavalla ja siihen liittyy monia velvollisuuksia ja rajoituksia. Tärkein yrityskaupan tekijä on kauppahinta. Kauppahinta voidaan määritellä erilaisilla arvonmääritysmalleilla, jotka perustuvat yrityksen tulevaisuuden arviointiin. Jokainen arvonmääritysmalli antaa erilaisen tuloksen. Yrityksen todellinen arvo saadaan käyttämällä eri menetelmiä ja yhdistelemällä niistä saatuja tuloksia. Virheet tulevaisuuden arvioinnissa aiheuttavat suuria eroja arvonmääritysmallien tuloksissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään osakeyhtiön yrityskaupan muodot ja rajoitukset sekä tarvittavat sopimukset ja kaupan kohteen luovutustavat. Lisäksi esitellään yrityksen arvonmääritysprosessin vaiheet, oman pääoman tuottovaatimuksen määrittely sekä erilaiset arvonmääritysmallit.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan, miten case-yrityksen yrityskauppa aiotaan toteuttaa ja lasketaan yrityksen arvo erilaisilla arvonmääritysmalleilla. Tutkimusmenetelmänä käytetään kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimustulokset on saatu haastattelemalla yrityksen toimitusjohtajaa ja analysoimalla yrityksen toteutuneita tilinpäätöstietoja sekä yrityksestä laadittuja ennusteita.
Tutkimustulokset osoittavat yrityskaupan olevan monimutkainen prosessi, joka on suunniteltava huolellisesti. Yrityskauppa voidaan toteuttaa monella tavalla ja siihen liittyy monia velvollisuuksia ja rajoituksia. Tärkein yrityskaupan tekijä on kauppahinta. Kauppahinta voidaan määritellä erilaisilla arvonmääritysmalleilla, jotka perustuvat yrityksen tulevaisuuden arviointiin. Jokainen arvonmääritysmalli antaa erilaisen tuloksen. Yrityksen todellinen arvo saadaan käyttämällä eri menetelmiä ja yhdistelemällä niistä saatuja tuloksia. Virheet tulevaisuuden arvioinnissa aiheuttavat suuria eroja arvonmääritysmallien tuloksissa.