Yleisötapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen
Karjala, Taija (2009)
Karjala, Taija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905132726
Tiivistelmä
Yleisötapahtuman markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestintä ja opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yleisötapahtumalle uusi markkinointiviestintäsuunnitelma ulkoisen markkinointiviestinnän näkökulmasta. Tarkoituksena on tehdä suunnitelmasta kehittyneempi vuosittain toistuvaa yleisötapahtumaa varten, joka palvelisi ulkoista markkinointiviestintää tulevaisuudessa paremmin ja tehokkaammin. Suunnitelmassa on tavoitteena kehittää materiaalia ja tehostaa markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluprosessia.
Tarkasteltavina kohteina opinnäytetyössä ovat markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin yksinkertaistaminen ja tehostaminen suuren yleisötapahtuman osalta. Opinnäytetyössä selvitetään, miten kohderyhmät vaikuttavat markkinointiviestinnällisten keinojen ja kanavien valitsemiseen. Tarkoituksena on siis tehostaa suunnittelua sekä suunnitteluprosessia.
Työn lähtökohtina olivat uuden tiedon tuottaminen kohdeorganisaatiolle tehostetumman markkinointiviestintäsuunnitelman muodossa sekä kohdeorganisaation tarve markkinointivies-tintäsuunnitelman kehittämiselle. Keskeisinä lähteinä opinnäytetyössä on käytetty markki-nointiviestinnän aihealueen kirjoja, kuten Pirjo Vuokon Markkinointiviestintä sekä Heli Iso-hookanan Yrityksen markkinointiviestintä.
Tämän opinnäytetyön menetelminä käytetään kvalitatiivista tutkimusta eli laadullista tutkimusta sekä tapaustutkimusta perustuen tapahtumakeskeisyyteen ja uuden suunnitelman laatimiseen. Opinnäytetyön toimintakeskeisyys muodostuu kohdeorganisaation toiminnan kehittämisestä konkreettisen yleisötapahtuman perusteella. Ulkoisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen perustuu yleisötapahtumassa mediakeskuksessa markkinointiviestinnän parissa työskennelleiden havaintoihin ja mielipiteisiin. Haastattelujen kautta sekä perehtymällä yleisötapahtuman aikaisempaan markkinointiviestintäsuunnitelmaan saadaan laadittua uusi, tehokkaampi markkinointiviestintäsuunnitelma organisaation käyttöön.
Suunnitelman laatiminen laadullisesti onnistui hyvin yhteistyössä kohdeorganisaation kanssa. Opinnäytetyö täytti sille asetetut tavoitteet.
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointiviestintä ja opinnäytetyön tarkoituksena on laatia yleisötapahtumalle uusi markkinointiviestintäsuunnitelma ulkoisen markkinointiviestinnän näkökulmasta. Tarkoituksena on tehdä suunnitelmasta kehittyneempi vuosittain toistuvaa yleisötapahtumaa varten, joka palvelisi ulkoista markkinointiviestintää tulevaisuudessa paremmin ja tehokkaammin. Suunnitelmassa on tavoitteena kehittää materiaalia ja tehostaa markkinointiviestintäsuunnitelman suunnitteluprosessia.
Tarkasteltavina kohteina opinnäytetyössä ovat markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin yksinkertaistaminen ja tehostaminen suuren yleisötapahtuman osalta. Opinnäytetyössä selvitetään, miten kohderyhmät vaikuttavat markkinointiviestinnällisten keinojen ja kanavien valitsemiseen. Tarkoituksena on siis tehostaa suunnittelua sekä suunnitteluprosessia.
Työn lähtökohtina olivat uuden tiedon tuottaminen kohdeorganisaatiolle tehostetumman markkinointiviestintäsuunnitelman muodossa sekä kohdeorganisaation tarve markkinointivies-tintäsuunnitelman kehittämiselle. Keskeisinä lähteinä opinnäytetyössä on käytetty markki-nointiviestinnän aihealueen kirjoja, kuten Pirjo Vuokon Markkinointiviestintä sekä Heli Iso-hookanan Yrityksen markkinointiviestintä.
Tämän opinnäytetyön menetelminä käytetään kvalitatiivista tutkimusta eli laadullista tutkimusta sekä tapaustutkimusta perustuen tapahtumakeskeisyyteen ja uuden suunnitelman laatimiseen. Opinnäytetyön toimintakeskeisyys muodostuu kohdeorganisaation toiminnan kehittämisestä konkreettisen yleisötapahtuman perusteella. Ulkoisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen perustuu yleisötapahtumassa mediakeskuksessa markkinointiviestinnän parissa työskennelleiden havaintoihin ja mielipiteisiin. Haastattelujen kautta sekä perehtymällä yleisötapahtuman aikaisempaan markkinointiviestintäsuunnitelmaan saadaan laadittua uusi, tehokkaampi markkinointiviestintäsuunnitelma organisaation käyttöön.
Suunnitelman laatiminen laadullisesti onnistui hyvin yhteistyössä kohdeorganisaation kanssa. Opinnäytetyö täytti sille asetetut tavoitteet.