Toimitusketjun tehostaminen asennuspalvelussa
Laine, Minna (2009)
Laine, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa toimitusketjun toimintaa asennuspalvelussa. Teoreettinen ja empiirinen tutkimus kulkevat tutkimuksen ajan rinnakkain. Toimitusketjussa osallisina ovat laitetoimittaja, palveluntarjoaja ja sen alihankkijat sekä loppuasiakas. Toimitusketjun nykytilan kuvaus tehdään omaan havainnointiini perustuvan prosessikuvauksen sekä SWOT-analyysin avulla. Toimitusketjun laitetoimittajan ostajille ja työnjohtajille sekä palveluntarjoajan alihankkijoille tehtiin kysely, jonka tulokset omalta osaltaan kertovat toimitusketjun nykytilasta. Lisäksi tutkittavien yritysten hankintapäällikköä ja toimitusjohtajaa on haastateltu, jotta voitiin selvittää yritysten strategiset tavoitteet.
Tutkimustuloksista selviävät toimitusketjun heikkoudet, joiden poistaminen tehostaisi toimitusketjua. Asennusten kysynnän vaihtelu on suurta: palveluntarjoajalla yli- ja alikapasiteettiongelmia. Lisäksi asennuspalvelun sisällöstä ja laadusta on toimitusketjussa eri käsitteitä niiden puutteellisen havainnollistamisen ja kirjaamisen vuoksi. Alihankkijat ovat tyytymättömiä laiteasennuksen hinnoitteluun. Toimitusketjun rajapintojen tiedonkulussa on ongelmia. Lisätyöstä, eli asennukseen kuulumattomasta työstä, tulisi tehdä uusi, kattavampi tutkimus.
Näihin löydettyihin heikkouksien poistamiseksi palveluntarjoajan ja laitetoimittajan ostajan tulisi yhdessä etsiä ja suunnitella mahdollisia menetelmiä tasoittaa asennusten kysynnän vaihtelua. Lisäksi sekä asennusurakan sisältö, että laatu voidaan havainnollistaa ja kirjata kutsumalla laitetoimittajan tehtaan asiantuntijat asentamaan mallilaite. Asennusurakan hinnoittelu voidaan tarkastaa mallilaitteen asennuksen yhteydessä kellottamalla. Palveluntarjoajan tulisi saada laitetoimittajalta varaosakatalogi, jotta niiden tilaus olisi sujuvaa. Toimitusketjun rajapinnoista tulisi tehdä uusi, syvällisempi tutkimus, jossa tutkittaisiin jokaisen toimitusketjun toimijan rajapinnat erikseen. Myös lisätyöstä tulisi tehdä uusi, tarkempi tutkimus. Tämä tutkimus ei kattanut sisällöllisesti lisätyötä niin hyvin, että siihen kannattaisi vielä tehdä kehitysehdotuksia.
Tutkimustuloksista selviävät toimitusketjun heikkoudet, joiden poistaminen tehostaisi toimitusketjua. Asennusten kysynnän vaihtelu on suurta: palveluntarjoajalla yli- ja alikapasiteettiongelmia. Lisäksi asennuspalvelun sisällöstä ja laadusta on toimitusketjussa eri käsitteitä niiden puutteellisen havainnollistamisen ja kirjaamisen vuoksi. Alihankkijat ovat tyytymättömiä laiteasennuksen hinnoitteluun. Toimitusketjun rajapintojen tiedonkulussa on ongelmia. Lisätyöstä, eli asennukseen kuulumattomasta työstä, tulisi tehdä uusi, kattavampi tutkimus.
Näihin löydettyihin heikkouksien poistamiseksi palveluntarjoajan ja laitetoimittajan ostajan tulisi yhdessä etsiä ja suunnitella mahdollisia menetelmiä tasoittaa asennusten kysynnän vaihtelua. Lisäksi sekä asennusurakan sisältö, että laatu voidaan havainnollistaa ja kirjata kutsumalla laitetoimittajan tehtaan asiantuntijat asentamaan mallilaite. Asennusurakan hinnoittelu voidaan tarkastaa mallilaitteen asennuksen yhteydessä kellottamalla. Palveluntarjoajan tulisi saada laitetoimittajalta varaosakatalogi, jotta niiden tilaus olisi sujuvaa. Toimitusketjun rajapinnoista tulisi tehdä uusi, syvällisempi tutkimus, jossa tutkittaisiin jokaisen toimitusketjun toimijan rajapinnat erikseen. Myös lisätyöstä tulisi tehdä uusi, tarkempi tutkimus. Tämä tutkimus ei kattanut sisällöllisesti lisätyötä niin hyvin, että siihen kannattaisi vielä tehdä kehitysehdotuksia.