Kokemuksia osaamisen johtamisesta henkilöstöpalveluyrityksessä
Monto, Maiju (2009)
Monto, Maiju
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122682
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen kokemuksia osaamisen johtamisesta ja osaamisen johtamisen tämän hetkistä tilaa yrityksen kolmella eri toimialalla. Lisäkysymyksinä pohdittiin, miten osaamisen johtamista voitaisiin valituilla toimialoilla mahdollisesti kehittää, millaista on osaamisen ja oppimisen tukeminen ja kehittäminen sekä millainen toimeksiantajayritys on oppivana organisaationa.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen menetelmä. Tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin teemahaastatteluilla ja haastattelut suoritettiin helmi-maaliskuun 2009 aikana. Haastateltavana oli yhteensä viisi henkilöä. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin haastatellun henkilöstön ja esimiesten kokemuksia osaamisen johtamisesta ja mahdollisia kehitysehdotuksia omalla toimialalla ja koko organisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä hyödyllinen ja ajantasainen työ osaamisen johtamisesta toimeksiantajayritykselle.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajayrityksessä on paljon monipuolista osaamista ja osaamisen johtamisen tila on varsin hyvä. Haastateltu henkilöstö pyrkii kehittämään osaamistaan pääsääntöisesti itsenäisillä keinoilla ja haastatellut esimiehet näkevät roolinsa osaamisen kehittämismahdollisuuksien tarjoajina.
Haastatellut esimiehet tiedostavat osaamisen johtamisen merkityksen ja haastateltu henkilöstö on hyvin oppimishaluista. Tutkimuksessa kävi ilmi mahdollisia kehityskohteita olevan palkitsemisjärjestelmän selkeyttämisen, tiedottamisen ja palautteen antamisen lisäämisen sekä henkilöstön vahvemman sitouttaminen. Tutkimuksena tuloksena voidaan arvioida, että toimeksiantajayritys organisaationa on osaamista tukeva ja kehittävä ja tulevaisuus osaamisen johtamisella on hyvällä pohjalla.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen menetelmä. Tutkimuksen empiirinen osuus kerättiin teemahaastatteluilla ja haastattelut suoritettiin helmi-maaliskuun 2009 aikana. Haastateltavana oli yhteensä viisi henkilöä. Teemahaastattelujen avulla selvitettiin haastatellun henkilöstön ja esimiesten kokemuksia osaamisen johtamisesta ja mahdollisia kehitysehdotuksia omalla toimialalla ja koko organisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä hyödyllinen ja ajantasainen työ osaamisen johtamisesta toimeksiantajayritykselle.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajayrityksessä on paljon monipuolista osaamista ja osaamisen johtamisen tila on varsin hyvä. Haastateltu henkilöstö pyrkii kehittämään osaamistaan pääsääntöisesti itsenäisillä keinoilla ja haastatellut esimiehet näkevät roolinsa osaamisen kehittämismahdollisuuksien tarjoajina.
Haastatellut esimiehet tiedostavat osaamisen johtamisen merkityksen ja haastateltu henkilöstö on hyvin oppimishaluista. Tutkimuksessa kävi ilmi mahdollisia kehityskohteita olevan palkitsemisjärjestelmän selkeyttämisen, tiedottamisen ja palautteen antamisen lisäämisen sekä henkilöstön vahvemman sitouttaminen. Tutkimuksena tuloksena voidaan arvioida, että toimeksiantajayritys organisaationa on osaamista tukeva ja kehittävä ja tulevaisuus osaamisen johtamisella on hyvällä pohjalla.