Korjaamon huoltoprosessin kehittäminen
Korhonen, Mikko (2009)
Korhonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905122662
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä perehdyttiin Veho Hyötyajoneuvojen Vantaan toimipisteen huolto-prosessin ongelmakohtiin. Yrityksen huoltoprosessilla ei ole ollut yhteistä linjaa. Tärkeim-pinä tavoitteina oli karsia havaitut ongelmat sekä muodostaa korjaamolle toimiva ja tuot-toisa huoltoprosessi. Yrityksen ydinliiketoimintana on Sisu- ja Renault-kuorma-autojen huolto- ja korjaustyöt.
Työ aloitettiin havainnoimalla huoltoprosessin kulkua työskentelemällä työnjohdossa. Huoltoprosessia sekä työnjohdon toimintaa arvioitiin ja esiintyneet ongelmat kirjattiin ylös. Saatua tietoa arvioitiin oman kokemuksen sekä kirjallisuudesta saadun tiedon perusteella.
Toimipisteen huoltoprosessissa havaittiin paljon ongelmia, joihin kukaan ei ole kiinnittänyt aikaisemmin huomiota. Suurimpina ongelmina oli selkeän huoltoprosessin puuttuminen. Periaatteessa huoltoprosessin toiminnan kulku ja säännöt puuttuivat. Tähän selkeänä ratkaisuna oli huoltoprosessin sääntöjen laatiminen sekä niiden vakiinnuttaminen korjaamohenkilökunnan jokapäiväiseen toimintaan. Myös koulutuksen lisääminen työnjohdossa oli toivottavaa. Lähinnä asiakaspalvelukoulutus sekä korjaamon tietojärjestelmiin syventävä koulutus nousivat esille.
Vanhan prosessin pohjalta luotiin säännöt ja toimintamalli uudelle huoltoprosessille. Tä-män työn tuloksena saatua huoltoprosessia korjaamohenkilökunta tulee käyttämään työ-kaluna omassa toiminnassaan. Kirjallisesta työstä voidaan tarvittaessa tarkastaa korjaa-mon toimintatapa ja toimia sen mukaisesti.
Työ aloitettiin havainnoimalla huoltoprosessin kulkua työskentelemällä työnjohdossa. Huoltoprosessia sekä työnjohdon toimintaa arvioitiin ja esiintyneet ongelmat kirjattiin ylös. Saatua tietoa arvioitiin oman kokemuksen sekä kirjallisuudesta saadun tiedon perusteella.
Toimipisteen huoltoprosessissa havaittiin paljon ongelmia, joihin kukaan ei ole kiinnittänyt aikaisemmin huomiota. Suurimpina ongelmina oli selkeän huoltoprosessin puuttuminen. Periaatteessa huoltoprosessin toiminnan kulku ja säännöt puuttuivat. Tähän selkeänä ratkaisuna oli huoltoprosessin sääntöjen laatiminen sekä niiden vakiinnuttaminen korjaamohenkilökunnan jokapäiväiseen toimintaan. Myös koulutuksen lisääminen työnjohdossa oli toivottavaa. Lähinnä asiakaspalvelukoulutus sekä korjaamon tietojärjestelmiin syventävä koulutus nousivat esille.
Vanhan prosessin pohjalta luotiin säännöt ja toimintamalli uudelle huoltoprosessille. Tä-män työn tuloksena saatua huoltoprosessia korjaamohenkilökunta tulee käyttämään työ-kaluna omassa toiminnassaan. Kirjallisesta työstä voidaan tarvittaessa tarkastaa korjaa-mon toimintatapa ja toimia sen mukaisesti.