Catering-palvelun tuotteistaminen yritysmarkkinoille : Case
Hannula, Piia-Marika (2009)
Hannula, Piia-Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112633
Tiivistelmä
Catering-palveluiden kysyntä yritysmarkkinoilla on korkeaa. Case-yrityksessä catering-palvelun tuotteistaminen yritysmarkkinoiden tarpeisiin koettiin tarpeelliseksi
kehitystoimenpiteeksi. Yritys on toiminut yritysmarkkinoilla jo aiemmin, mutta tuotekehitystä tai markkinointia ei palvelutuotteen osalta ole tehty.
Tämän opinnäytetyön kautta tarkennettiin palvelutuotetta yritysmarkkinoille tuotteistamisprosessin kautta. Tuotteistamisen apuna käytettiin Parantaisen tuotteistamismallia. Yrityksen markkinointitoimet suunniteltiin vastaamaan yritysmarkkinoiden tarpeita. Apuna käytettiin Bergström & Leppäsen markkinointiviestinnän porrasmallia. Myyntitoimintaa varten luotiin osaksi standardoitu toimintamalli. Toimintamallin kautta catering-palvelun tuotannon laatu voidaan myyntitoiminnan osalta taata tapauksesta riippumatta.
Pääasiallisesti työ tehtiin hyödyntäen haastattelun ja kirjallisuuden kautta saatuja tietoja. Tiedonlähteenä käytettiin myös alaa koskevia tilastotietoja. Luovan suunnittelun ja koulutuksen kautta kehittyneen tietouden osuus case-osion kirjoittamisessa oli suuri.
Catering-palvelua tullaan lähitulevaisuudessa kehittämään työssä tehtyjen suunnitelmien perusteella. Tuotteistettu catering-palvelu lanseerataan markkinoille uudelleen kehittyneenä versiona ja suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden avulla. Opinnäytetyötä tullaan käyttämään perehdytys- ja tukimateriaalina caseyrityksessä,
sekä myöhemmin lähteenä palvelukäsikirjan luomisessa.
kehitystoimenpiteeksi. Yritys on toiminut yritysmarkkinoilla jo aiemmin, mutta tuotekehitystä tai markkinointia ei palvelutuotteen osalta ole tehty.
Tämän opinnäytetyön kautta tarkennettiin palvelutuotetta yritysmarkkinoille tuotteistamisprosessin kautta. Tuotteistamisen apuna käytettiin Parantaisen tuotteistamismallia. Yrityksen markkinointitoimet suunniteltiin vastaamaan yritysmarkkinoiden tarpeita. Apuna käytettiin Bergström & Leppäsen markkinointiviestinnän porrasmallia. Myyntitoimintaa varten luotiin osaksi standardoitu toimintamalli. Toimintamallin kautta catering-palvelun tuotannon laatu voidaan myyntitoiminnan osalta taata tapauksesta riippumatta.
Pääasiallisesti työ tehtiin hyödyntäen haastattelun ja kirjallisuuden kautta saatuja tietoja. Tiedonlähteenä käytettiin myös alaa koskevia tilastotietoja. Luovan suunnittelun ja koulutuksen kautta kehittyneen tietouden osuus case-osion kirjoittamisessa oli suuri.
Catering-palvelua tullaan lähitulevaisuudessa kehittämään työssä tehtyjen suunnitelmien perusteella. Tuotteistettu catering-palvelu lanseerataan markkinoille uudelleen kehittyneenä versiona ja suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden avulla. Opinnäytetyötä tullaan käyttämään perehdytys- ja tukimateriaalina caseyrityksessä,
sekä myöhemmin lähteenä palvelukäsikirjan luomisessa.