Työtuolien markkinoinnin ja myynnin kehittäminen x yrityksessä
Ala-Uotila, Kristiina (2009)
Ala-Uotila, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112629
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointisuunnitelmaa ja operatiivisen markkinoinnin keinoja business to business -markkinoinnissa. Kohdeyrityksenä on yritys x. Tavoitteena on kuvata x yhtiön b-to-b -myyntimallia ja työtuolien markkinointia peilaten sitä teoriasta löydettyihin ohjeisiin ja tutkimustuloksiin. Tavoitteena on myös tutkia yhtiön myyjien olemassa olevaa osaamista työtuolien henkilökohtaisessa myyntityössä ja markkinoinnissa. Päätavoitteena on antaa toimintasuosituksia sekä markkinointisuunnitelman tekoon että myyntityöhön. Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella että kvalitatiivisella menetelmällä.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan lyhyesti yhtiötä ja tuotetta, markkinointisuunnitelman eri vaiheita ja sen suunnittelua sekä operatiivisen markkinoinnin eri muotoja. Teoreettinen osuus käsittelee myös yhtiön operatiivista markkinointia. Operatiivinen markkinointi b-to-b -myynnissä sisältää sisäisen markkinoinnin, suoramarkkinoinnin ja henkilökohtaisen myyntityön. Tutkimus sisältää yhtiön myyjille suunnatun kyselyn, jonka avulla selvitetään myyjien asiantuntemusta ja osaamista. Yhtiön myyntityötä tekevillä henkilöillä on paljon osaamista ja tietoa henkilökohtaisesta myyntityöstä ja tuotteen markkinoinnista.
Kyselyn tuloksena saatiin paljon hyviä vinkkejä työtuolien myynnin kehittämiseksi. Tutkimustulokset käsitellään teemoittain. Opinnäytetyön teoriaosan perusteella voidaan todeta, että kattavan markkinointisuunnitelman huolellinen suunnittelu ja toteutus ovat tärkeitä tekijöitä, kun halutaan toteuttaa tehokkaita ja menestyviä myyntikampanjoita. Lisäksi voidaan todeta, että päästäkseen entistä parempaan markkinointiin ja myyntiin yrityksessä kannattaa tehdä säännöllisin väliajoin asiakastutkimuksia, joissa selvitetään asiakkaiden mielipiteitä ja reagointia tuotteeseen ja hinnoitteluun, palveluun ja yritykseen.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkastellaan lyhyesti yhtiötä ja tuotetta, markkinointisuunnitelman eri vaiheita ja sen suunnittelua sekä operatiivisen markkinoinnin eri muotoja. Teoreettinen osuus käsittelee myös yhtiön operatiivista markkinointia. Operatiivinen markkinointi b-to-b -myynnissä sisältää sisäisen markkinoinnin, suoramarkkinoinnin ja henkilökohtaisen myyntityön. Tutkimus sisältää yhtiön myyjille suunnatun kyselyn, jonka avulla selvitetään myyjien asiantuntemusta ja osaamista. Yhtiön myyntityötä tekevillä henkilöillä on paljon osaamista ja tietoa henkilökohtaisesta myyntityöstä ja tuotteen markkinoinnista.
Kyselyn tuloksena saatiin paljon hyviä vinkkejä työtuolien myynnin kehittämiseksi. Tutkimustulokset käsitellään teemoittain. Opinnäytetyön teoriaosan perusteella voidaan todeta, että kattavan markkinointisuunnitelman huolellinen suunnittelu ja toteutus ovat tärkeitä tekijöitä, kun halutaan toteuttaa tehokkaita ja menestyviä myyntikampanjoita. Lisäksi voidaan todeta, että päästäkseen entistä parempaan markkinointiin ja myyntiin yrityksessä kannattaa tehdä säännöllisin väliajoin asiakastutkimuksia, joissa selvitetään asiakkaiden mielipiteitä ja reagointia tuotteeseen ja hinnoitteluun, palveluun ja yritykseen.