Lowpoly-hahmon riggaus 3ds Max-ohjelmassa
Nieminen, Mikael (2009)
Nieminen, Mikael
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072542
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sisältää tutkimustyön lowpoly-hahmomallien riggauksesta 3ds Max-ohjelmassa. Työn on tarkoitus antaa yleiskatsaus aiheeseen ja tutkia erilaisia riggaus-menetelmiä. Työ sisältää johdanto-osan, jossa kerrotaan yleisesti riggauk-sesta ja lowpoly-malleista. Teoriaosassa käsitellään rigattavien hahmojen mallin-nukseen liittyviä asioita, esitellään erilaisia riggaus-tapoja ja lopuksi niin kutsutussa skinning-vaiheessa selvitetään, kuinka mallit saadaan liitettyä rigissä luotuun luustoon, jotta sitä voidaan liikuttaa ja animoida.
Riggauksessa keskitytään oman luuston luomiseen Bones-työkaluilla sekä luuston hallitsemiseen käyttäen käyttöliittymänä erilaisia kontrolli- ja apukappaleita. Skinning-vaiheessa keskitytään Skins-työkalun käyttöön. Työssä on myös lyhyt katsaus valmiina luustona toimivaan Bipediin ja vanhentuneeseen Physique-modifieriin.
Työn loppuosassa käydään läpi case-tyyppisesti Geek-hahmon suunnitteluun, mallinnukseen ja riggaukseen liittyvät vaiheet. Hahmon on tarkoitus esiintyä tule-vassa omatekoisessa lyhyt animaatiossa sekä toimia esimerkkihahmona riggausta esiteltäessä.
Riggauksessa keskitytään oman luuston luomiseen Bones-työkaluilla sekä luuston hallitsemiseen käyttäen käyttöliittymänä erilaisia kontrolli- ja apukappaleita. Skinning-vaiheessa keskitytään Skins-työkalun käyttöön. Työssä on myös lyhyt katsaus valmiina luustona toimivaan Bipediin ja vanhentuneeseen Physique-modifieriin.
Työn loppuosassa käydään läpi case-tyyppisesti Geek-hahmon suunnitteluun, mallinnukseen ja riggaukseen liittyvät vaiheet. Hahmon on tarkoitus esiintyä tule-vassa omatekoisessa lyhyt animaatiossa sekä toimia esimerkkihahmona riggausta esiteltäessä.