Verensokerin mittaamisen ohjaaminen : Tyypin 1 diabetes
Rämäkkö, Sanna; Iivonen, Henriikka (2009)
Rämäkkö, Sanna
Iivonen, Henriikka
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata verensokerin mittausta DiaPeli- projektin koulu-tustilaisuuksissa. Opinnäytetyössä perehdytään myös teoriassa tyypin 1 diabetekseen ja sen hoitoon sekä verensokerin mittaukseen ja hyvään ohjaamiseen. Tavoitteena oli lisätä koulutustilaisuuksiin osallistuvien valmiuksia mitata verensokeria ja lisätä tietoa diabeteksen hoidosta.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, menetelmä muodostui DiaPeli- projektiin osallistumisen myötä. DiaPeli-projekti on Tampereen Diabetesyhdistyksen vertaistukiprojekti diabeetikko lapsille ja -nuorille ja heidän perheilleen vuosina 2007–2010. Koulutustilaisuudet ovat yksi projektin toimintamuodoista ja osallistuminen siihen mahdollistui kou-lun kautta. Olimme mukana DiaPeli-projektissa neljän koulutustilaisuuden ajan, projekti jatkuu vielä vuoteen 2010 asti.
Teoreettisen lähtökohdan pääkäsitteiksi nousivat tyypin 1 diabetes ja verensokerin mit-taamisen ohjaaminen, lisäksi käsittelemme tyypin 1 diabeteksen hoitoa. Työn aihe nousi omasta mielenkiinnostamme diabetesta kohtaan.
Opinnäytetyöstämme muotoutui yksiosainen. Toimintamme ei tuottanut erillistä kirjallista osuutta, joten työstä ei tarvinnut tehdä useampiosaista. Johtopäätöksenä toteamme, että koulutustilaisuudesta saamansa tiedon avulla lasten parissa työtätekevät osaavat lapsen diabeteksen hoidon perusasiat. Näin ollen he uskaltavat toimia paremmin tyypin 1 diabeetikkolasten kanssa.
Kehittämisehdotuksiksi nousi DiaPeli- projektin jatkaminen vuoden 2010 jälkeen ja sen yleistäminen muualle Suomeen. Toisena kehittämisehdotuksena nousi tutkimus koulutustilaisuuksien hyödystä. Osallistujilta kartoitettaisiin, onko koulutustilaisuuksista ollut konkreettista hyötyä arkipäivän työssä lasten kanssa, joilla on tyypin 1 diabetes. Kehittämisehdotuksilla parannettaisiin diabeetikkolasten hoidon onnistumista, kun he eivät ole vanhempiensa kanssa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen, menetelmä muodostui DiaPeli- projektiin osallistumisen myötä. DiaPeli-projekti on Tampereen Diabetesyhdistyksen vertaistukiprojekti diabeetikko lapsille ja -nuorille ja heidän perheilleen vuosina 2007–2010. Koulutustilaisuudet ovat yksi projektin toimintamuodoista ja osallistuminen siihen mahdollistui kou-lun kautta. Olimme mukana DiaPeli-projektissa neljän koulutustilaisuuden ajan, projekti jatkuu vielä vuoteen 2010 asti.
Teoreettisen lähtökohdan pääkäsitteiksi nousivat tyypin 1 diabetes ja verensokerin mit-taamisen ohjaaminen, lisäksi käsittelemme tyypin 1 diabeteksen hoitoa. Työn aihe nousi omasta mielenkiinnostamme diabetesta kohtaan.
Opinnäytetyöstämme muotoutui yksiosainen. Toimintamme ei tuottanut erillistä kirjallista osuutta, joten työstä ei tarvinnut tehdä useampiosaista. Johtopäätöksenä toteamme, että koulutustilaisuudesta saamansa tiedon avulla lasten parissa työtätekevät osaavat lapsen diabeteksen hoidon perusasiat. Näin ollen he uskaltavat toimia paremmin tyypin 1 diabeetikkolasten kanssa.
Kehittämisehdotuksiksi nousi DiaPeli- projektin jatkaminen vuoden 2010 jälkeen ja sen yleistäminen muualle Suomeen. Toisena kehittämisehdotuksena nousi tutkimus koulutustilaisuuksien hyödystä. Osallistujilta kartoitettaisiin, onko koulutustilaisuuksista ollut konkreettista hyötyä arkipäivän työssä lasten kanssa, joilla on tyypin 1 diabetes. Kehittämisehdotuksilla parannettaisiin diabeetikkolasten hoidon onnistumista, kun he eivät ole vanhempiensa kanssa.