Markkinointiviestinnän uusi ilme : Case: Tapiolan Helppo Henkilöstöpaketti
Niittylä, Kati (2009)
Niittylä, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062495
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii vakuutusyhtiö Tapiolan Helppo Henkilöstöpaketti -mainoskampanjassa lanseerattua uutta markkinointiviestinnän visuaalista ilmettä ja sen onnistumista suhteessa kampanjan viestiin. Alussa esittelen Tapiolan markkinointiviestinnän uuden ilmeen elementit sekä tutkittavan mainoskampanjan ja vertaan näitä alan teoriaan. Opinnäytetyön teoria pohjautuu graafisen suunnittelun, kuva-analyysin, kuvan tulkitsemisen ja markkinoinnin teorioihin.
Opinnäytetyö antaa tietoa Tapiolan uuden visuaalisen ilmeen onnistumisesta ja siitä, miten asiakkaat kokevat mainonnassa käytetyn uudenlaisen kuvamaailman. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa tukeeko Tapiolan uusi visuaalinen ilme ja kuvamaailma viestin perille menoa ilmoituksissa, ja millaisia mielipiteitä ja ajatuksia visuaalinen ilme herättää kampanjan kohderyhmän henkilöissä.
Työn tutkimuksellinen osuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osio muodostuu kuvaanalyysistä, jossa analysoidaan tarkasti kaksi kampanjan lehti-ilmoitusta. Toinen osio muodostuu kampanjatutkimuksen osasta, joka toteutettiin yhdessä Tapiolan markkinointiosaston ja mediatoimisto Dagmarin kanssa. Tutkimusosioiden tulosten perusteella opinnäytetyö antaa vastauksia mm. siihen, miten kampanjan kuvamaailma toimii suhteessa viestiin ja miksi asiakkaat ajattelevat ilmoituksista juuri tietyllä tavalla.
Opinnäytetyö antaa tietoa Tapiolan uuden visuaalisen ilmeen onnistumisesta ja siitä, miten asiakkaat kokevat mainonnassa käytetyn uudenlaisen kuvamaailman. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa tukeeko Tapiolan uusi visuaalinen ilme ja kuvamaailma viestin perille menoa ilmoituksissa, ja millaisia mielipiteitä ja ajatuksia visuaalinen ilme herättää kampanjan kohderyhmän henkilöissä.
Työn tutkimuksellinen osuus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osio muodostuu kuvaanalyysistä, jossa analysoidaan tarkasti kaksi kampanjan lehti-ilmoitusta. Toinen osio muodostuu kampanjatutkimuksen osasta, joka toteutettiin yhdessä Tapiolan markkinointiosaston ja mediatoimisto Dagmarin kanssa. Tutkimusosioiden tulosten perusteella opinnäytetyö antaa vastauksia mm. siihen, miten kampanjan kuvamaailma toimii suhteessa viestiin ja miksi asiakkaat ajattelevat ilmoituksista juuri tietyllä tavalla.