Osaavaksi tuleminen on kovan työn takana - tuotantotalousinsinöörin koulutuksen kehittämisprojekti
Mäkelä, Outi; Kantola, Hannele (2009)
Mäkelä, Outi
Kantola, Hannele
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062474
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty Metropolia Ammattikorkeakoulun tuotantotalouden koulutusohjelmalle. Tehtävänä oli suorittaa tutkimus tuotantotalouden insinöörin tulevista työelämän osaamistarpeista sekä koulutusohjelman oppimisympäristön nykytilanteesta. Oppimisympäristö käsittää mm. toimintatavat ja toimintaympäristön. Lisäksi työn tehtävänä oli selvittää, miten koulutusohjelma pyrkii siihen, että valmistuneiden oppimistulokset vastaisivat työelämän osaamistarpeita.
Tutkimuksen pohjalta työn tavoitteena oli tehdä kehitysehdotuksia mahdollisimman työelämälähtöisen oppimisympäristön luomiseksi.
Työ aloitettiin selvittämällä työelämän osaamistarpeita muiden lähteiden pohjalta. Tämän lisäksi alussa tutkittiin erilaisia projektioppimista sisältäviä oppimismalleja, joita tuotantotalouden koulutusohjelma voisi hyödyntää. Tämän jälkeen valittiin Malcolm Baldrigen laatupalkintokriteereiden pohjalta kuusi laatua ennustavaa tekijää, joita kehitysehdotuksissa käsiteltiin tuotantotalouden koulutusohjelman kannalta. Lisäksi työn teoriaosuudessa kuvataan tuotantotalouden koulutusohjelman tämänhetkinen tilanne, strategia ja toiminta.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä opiskelijoille, opettajille, alumneille ja työelämän edustajille suunnattuja kyselyitä ja haastatteluita. Kyselyt ja haastattelut suoritettiin tammi - maaliskuun aikana vuonna 2009.
Oppimisympäristötutkimuksessa ilmeni, että toimintatapojen vaikutusta oppimistuloksiin pidettiin erittäin tärkeänä. Tekemällä oppimista läheisessä yhteistyössä yritysmaailmaan pidettiin parhaana oppimiskeinoina.
Työelämän osaamistarvetutkimuksessa ilmeni, että tuotantotalouden insinöörin tärkeimpiä osaamistarpeita teknisen ja liiketalousosaamisen ohella ovat halu elinikäiseen oppiminen, kansainvälisyys ja vuorovaikutus. Työelämässä työntekijän asenteiden merkitys koettiin erittäin tärkeäksi. Oppilaitoksen tulisi kiinnittää opiskelijan asenteisiin huomiota ja kehittää niitä korostaen niitä opiskelutoiminnassa.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että yhteistyöllä verkostoitumisen, kansainvälisyyden, T&K-toiminnan ja muun yritysyhteistyön myötä on erittäin suuri vaikutus siihen, että oppimistulokset vastaavat työelämän osaamistarpeita.
Tutkimuksen pohjalta työn tavoitteena oli tehdä kehitysehdotuksia mahdollisimman työelämälähtöisen oppimisympäristön luomiseksi.
Työ aloitettiin selvittämällä työelämän osaamistarpeita muiden lähteiden pohjalta. Tämän lisäksi alussa tutkittiin erilaisia projektioppimista sisältäviä oppimismalleja, joita tuotantotalouden koulutusohjelma voisi hyödyntää. Tämän jälkeen valittiin Malcolm Baldrigen laatupalkintokriteereiden pohjalta kuusi laatua ennustavaa tekijää, joita kehitysehdotuksissa käsiteltiin tuotantotalouden koulutusohjelman kannalta. Lisäksi työn teoriaosuudessa kuvataan tuotantotalouden koulutusohjelman tämänhetkinen tilanne, strategia ja toiminta.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelminä opiskelijoille, opettajille, alumneille ja työelämän edustajille suunnattuja kyselyitä ja haastatteluita. Kyselyt ja haastattelut suoritettiin tammi - maaliskuun aikana vuonna 2009.
Oppimisympäristötutkimuksessa ilmeni, että toimintatapojen vaikutusta oppimistuloksiin pidettiin erittäin tärkeänä. Tekemällä oppimista läheisessä yhteistyössä yritysmaailmaan pidettiin parhaana oppimiskeinoina.
Työelämän osaamistarvetutkimuksessa ilmeni, että tuotantotalouden insinöörin tärkeimpiä osaamistarpeita teknisen ja liiketalousosaamisen ohella ovat halu elinikäiseen oppiminen, kansainvälisyys ja vuorovaikutus. Työelämässä työntekijän asenteiden merkitys koettiin erittäin tärkeäksi. Oppilaitoksen tulisi kiinnittää opiskelijan asenteisiin huomiota ja kehittää niitä korostaen niitä opiskelutoiminnassa.
Tutkimustuloksista voitiin päätellä, että yhteistyöllä verkostoitumisen, kansainvälisyyden, T&K-toiminnan ja muun yritysyhteistyön myötä on erittäin suuri vaikutus siihen, että oppimistulokset vastaavat työelämän osaamistarpeita.