Tykyttääkö maaseudulla? : TYKY-ohjelman kehittäminen matkailutila Ruutin kartanossa
Syrjälä, Hanna (2009)
Syrjälä, Hanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062465
Tiivistelmä
Ruutin kartano on laihialainen matkailutila, joka palvelee niin yksityisiä kuin yritysasiakkaitakin. Yritysasiakkaat tulevat Ruutin kartanoon erilaisten kokousten ja TYKY-päivien viettoon. TYKY on lyhenne sanoista työkykyä ylläpitävä toiminta. Tässä työssä keskitytään Ruutin kartanon tarjoaman TYKY-ohjelman kehittämiseen. Työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia aktiviteetteja TYKY-asiakkaat haluavat maalle tullessaan ja mitkä muut tekijät mahdollisesti rajoittavat TYKY-päivän ohjelmaa. Tulosten pohjalta ideoitiin Ruutin kartanoon ja sen miljööseen sopivia aktiviteetteja.
Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sähköisessä muodossa olevaa kyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin yritysten sähköposteihin yhteyshenkilöiden kautta. Yritykset olivat kaupunkilaisia eri alojen yrityksiä, mutta pääosin toimistotyöntekijöitä. Teoreettisena pohjana työssä oli matkailutuotteen suunnitteluprosessin vaiheet tuotekehitysnäkökulmineen. Aktiviteettien suunnittelussa mukana oli teoria matkailun ohjelmapalvelujen jakamisesta eri alaluokkiin. Elämyksellistä näkökantaa aktiviteetteihin haettiin elämysten teorioista.
Tutkimustulokset osoittivat terveys-, luonto- ja liikuntamatkailuun liittyvien aktiviteettien olevan suosituimpia. Kyselyssä aihepiirit oli nimetty termein rentoutuminen, ympäristöön tutustuminen ja liikunnalliset aktiviteetit.
Yleisimmin vastaajat toivoivat maaseudun TYKY-päivältä kiireetöntä aikataulua, rentoutumista ja yhdessäoloa sekä kosketusta luontoon. Tässä työssä ideoitujen pakettivaihtoehtojen pohjalta voidaan seuraavaksi edetä tuotteiden testaukseen, hinnoitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen.
Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin sähköisessä muodossa olevaa kyselylomaketta. Kyselylomaketta jaettiin yritysten sähköposteihin yhteyshenkilöiden kautta. Yritykset olivat kaupunkilaisia eri alojen yrityksiä, mutta pääosin toimistotyöntekijöitä. Teoreettisena pohjana työssä oli matkailutuotteen suunnitteluprosessin vaiheet tuotekehitysnäkökulmineen. Aktiviteettien suunnittelussa mukana oli teoria matkailun ohjelmapalvelujen jakamisesta eri alaluokkiin. Elämyksellistä näkökantaa aktiviteetteihin haettiin elämysten teorioista.
Tutkimustulokset osoittivat terveys-, luonto- ja liikuntamatkailuun liittyvien aktiviteettien olevan suosituimpia. Kyselyssä aihepiirit oli nimetty termein rentoutuminen, ympäristöön tutustuminen ja liikunnalliset aktiviteetit.
Yleisimmin vastaajat toivoivat maaseudun TYKY-päivältä kiireetöntä aikataulua, rentoutumista ja yhdessäoloa sekä kosketusta luontoon. Tässä työssä ideoitujen pakettivaihtoehtojen pohjalta voidaan seuraavaksi edetä tuotteiden testaukseen, hinnoitteluun, markkinointiin ja toteuttamiseen.