Jatkuva parantaminen sisäisiä voimavaroja hyödyntäen : Case: Koskisen Oy:n kehitysfoorumi
Vilén, Anna (2009)
Vilén, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905062445
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään jatkuvaa parantamista yrityksen sisäisten voimavarojen kautta.
Teoreettinen osuus jakautuu kolmeen pääkohtaan: jatkuvaan parantamiseen, henkilöstövoimavarojen johtamiseen ja sisäiseen viestintään. Jatkuvassa parantamisessa käsitellään henkilöstön osuutta yrityksen toimintojen kehittämiseen. Henkilöstövoimavarojen johtamisessa perehdytään henkilöstöön yrityksen tärkeimpänä voimavarana, hyvinvoinnin vaikutusta työtyytyväisyyteen sekä henkilöstön motivointiin ja innostamiseen. Sisäinen viestintä on tärkeä osa kahta edellistä eikä yrityksellä ole ilman sitä keinoja kehittymiseen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu Koskisen Oy:n kehitysfoorumin kehittämisestä. Kehittämistyön tavoitteena on tehdä kehitysfoorumista käyttäjäystävällisempi, toimivampi ja tehokkaampi. Uudistuksen onnistumista mitattiin seurantakyselyllä ja vastausten perusteella uudistus on onnistunut. Erityisen tyytyväisiä ollaan raportointiin ja järjestelmän toimivuuteen. Järjestelmä tulee kuitenkin muuttumaan vielä käytön myötä.
Teoreettinen osuus jakautuu kolmeen pääkohtaan: jatkuvaan parantamiseen, henkilöstövoimavarojen johtamiseen ja sisäiseen viestintään. Jatkuvassa parantamisessa käsitellään henkilöstön osuutta yrityksen toimintojen kehittämiseen. Henkilöstövoimavarojen johtamisessa perehdytään henkilöstöön yrityksen tärkeimpänä voimavarana, hyvinvoinnin vaikutusta työtyytyväisyyteen sekä henkilöstön motivointiin ja innostamiseen. Sisäinen viestintä on tärkeä osa kahta edellistä eikä yrityksellä ole ilman sitä keinoja kehittymiseen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus koostuu Koskisen Oy:n kehitysfoorumin kehittämisestä. Kehittämistyön tavoitteena on tehdä kehitysfoorumista käyttäjäystävällisempi, toimivampi ja tehokkaampi. Uudistuksen onnistumista mitattiin seurantakyselyllä ja vastausten perusteella uudistus on onnistunut. Erityisen tyytyväisiä ollaan raportointiin ja järjestelmän toimivuuteen. Järjestelmä tulee kuitenkin muuttumaan vielä käytön myötä.