Somalialaisen nuoren terveyden edistäminen vanhemmuutta tukemalla
Korolainen, Silja; Moilanen, Virpi (2009)
Korolainen, Silja
Moilanen, Virpi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052397
Tiivistelmä
Espoon kaupungilla ja Laurea Otaniemellä on useita yhteistyöhankkeita. Tämän opinnäytetyö kuuluu Laurea Otaniemessä tehtävään Voimaannuttavan työn linjan hankkeisiin, jossa yhtenä
osana on Espoon keskuksen aikuissosiaalityön kehittämishanke. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Tarkoituksena ei ollut saada vastauksia tiettyyn tutkimusongelmaan tai kysymykseen,
vaan saada tietoa kohderyhmästä ja terveyskasvatustuntien onnistumisen edellytyksistä.
Se toteutettiin osana voimaannuttamishanketta Laurea –ammattikorkeakoulun ja Espoon
keskuksen aikuissosiaalityön pyynnöstä. Tekijöitä pyydettiin osallistumaan terveydenhoitajaopiskelijoiden
ominaisuudessa hankkeeseen. Ajatuksena oli antaa tukea ja tietoa somalialaisten murrosikäisten vanhemmille siitä, miten kohdata kasvatuksellisia haasteita ja edistää nuorten terveyttä.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana käytettiin Leiningerin transkultturaalista hoitotyön mallia. Päämääränä transkulttuurisella mallilla on, että lukija tulee tietoiseksi eri kulttuureista ja oppii ymmärtämään niitä. Tavoitteena on myös tehdä kulttuurista ammatillisen hoitotiedon sekä hoitokäytännön perusta, joka antaa lähtökohdan käsitteiden muodostamiseen.
Tekijät tutustuivat laajasti terveyden edistämiseen, voimaannuttamiseen ja murrosiän kehitykseen. On etsitty uusinta tietoa kasvatuksellisista periaatteista sekä Suomen kulttuurissa että Somalialaisessa kulttuurissa. On tarkasteltu ihmisoikeuksia ja suomen lakien edellyttämiä edellytyksiä siitä, mitä hyvältä vanhemmuudelta odotetaan.
Opinnäytetyössä suunniteltiin neljä terveyskasvatustuntia somalialaisille vanhemmille, joilla
on murrosikäisiä nuoria perheessään. Menetelmänä käytettiin ryhmäohjausta. Tavoitteena oli tiedon ja tuen välittäminen Suomessa asuville somalialaisille vanhemmille sekä monikulttuurisen perheiden voimaannuttamisen keinojen tarkastelu. Terveyskasvatustunnit eivät toteutuneet, sillä kukaan somalialainen vanhempi ei saapunut paikalle kutsuista huolimatta.
Pohdintaosuudessa mietitään syitä siihen.
osana on Espoon keskuksen aikuissosiaalityön kehittämishanke. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen. Tarkoituksena ei ollut saada vastauksia tiettyyn tutkimusongelmaan tai kysymykseen,
vaan saada tietoa kohderyhmästä ja terveyskasvatustuntien onnistumisen edellytyksistä.
Se toteutettiin osana voimaannuttamishanketta Laurea –ammattikorkeakoulun ja Espoon
keskuksen aikuissosiaalityön pyynnöstä. Tekijöitä pyydettiin osallistumaan terveydenhoitajaopiskelijoiden
ominaisuudessa hankkeeseen. Ajatuksena oli antaa tukea ja tietoa somalialaisten murrosikäisten vanhemmille siitä, miten kohdata kasvatuksellisia haasteita ja edistää nuorten terveyttä.
Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana käytettiin Leiningerin transkultturaalista hoitotyön mallia. Päämääränä transkulttuurisella mallilla on, että lukija tulee tietoiseksi eri kulttuureista ja oppii ymmärtämään niitä. Tavoitteena on myös tehdä kulttuurista ammatillisen hoitotiedon sekä hoitokäytännön perusta, joka antaa lähtökohdan käsitteiden muodostamiseen.
Tekijät tutustuivat laajasti terveyden edistämiseen, voimaannuttamiseen ja murrosiän kehitykseen. On etsitty uusinta tietoa kasvatuksellisista periaatteista sekä Suomen kulttuurissa että Somalialaisessa kulttuurissa. On tarkasteltu ihmisoikeuksia ja suomen lakien edellyttämiä edellytyksiä siitä, mitä hyvältä vanhemmuudelta odotetaan.
Opinnäytetyössä suunniteltiin neljä terveyskasvatustuntia somalialaisille vanhemmille, joilla
on murrosikäisiä nuoria perheessään. Menetelmänä käytettiin ryhmäohjausta. Tavoitteena oli tiedon ja tuen välittäminen Suomessa asuville somalialaisille vanhemmille sekä monikulttuurisen perheiden voimaannuttamisen keinojen tarkastelu. Terveyskasvatustunnit eivät toteutuneet, sillä kukaan somalialainen vanhempi ei saapunut paikalle kutsuista huolimatta.
Pohdintaosuudessa mietitään syitä siihen.