Nuorten suhtautuminen verkkomainontaan
Salmi, Keijo (2009)
Salmi, Keijo
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy mainontaan, internetiin sekä siellä tapahtuvaan verkkomainontaan.
Teoriaosassa käsitellään markkinointiviestintää, jossa painopiste on mainonnalla. Toisessa osiossa tutustutaan internetissä tällä hetkellä oleviin ilmiöihin, jonka jälkeen perehdytään itse aiheeseen eli verkkomainonnan eri muotoihin.
Internetistä on tulossa media, joka kokoaa muut media yhteen. Eri medioista ohjataan kuluttajat verkkosivulle, josta saa tarkempaa informaatiota. Monet yritykset ottavat internetin nykyään mukaan markkinointiviestintäänsä.
Tämän opinnäytetyön empiriaosuus perustuu nuorille suunnattuun tutkimukseen, jossa selvitetään heidän asenteitaan verkossa olevaa mainontaa kohtaan. Tutkimuksessa kartoitetaan myös, missä nuoret ovat yhteydessä verkkoon, miten paljon ja mihin tarkoitukseen he sitä käyttävät.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä ja siitä havaittiin, että nuorille internet on tärkein media ja he viettävät siellä paljon aikaa. Koska aihe käsitteli verkkomainontaa, kyselylomake toteutettiin verkkokyselynä Webropol -sivuston kautta. Kyselyitä lähetettiin 115 kappaletta ja niihin vastasi 71 henkilöä, joten vastausprosentti oli noin 62.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret suhtautuvat negatiivisemmin sähköpostin kautta tuleviin mainoksiin sekä bannerimainontaan. Suhtautuminen tuttavien suosituksiin oli erittäin positiivinen. Hakukonemainontaa kohtaan mielipiteet olivat neutraaleja sekä positiivisia. Enemmistö vastanneista päätyi verkkosivuille hakukoneen kautta, joten tähän verkkomainonnan muotoon olisi syytä keskittyä tulevaisuudessa.
Hakukonemainontaa olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin, esimerkiksi sitä miten tietoisia ihmiset ovat näistä mainoksista. Tiedän käyväni tietyillä sivuilla kerta toisensa jälkeen, joten pitäisi tutkia, mitkä tekijät saavat ihmiset palaamaan samoille sivuille aina uudestaan.
Teoriaosassa käsitellään markkinointiviestintää, jossa painopiste on mainonnalla. Toisessa osiossa tutustutaan internetissä tällä hetkellä oleviin ilmiöihin, jonka jälkeen perehdytään itse aiheeseen eli verkkomainonnan eri muotoihin.
Internetistä on tulossa media, joka kokoaa muut media yhteen. Eri medioista ohjataan kuluttajat verkkosivulle, josta saa tarkempaa informaatiota. Monet yritykset ottavat internetin nykyään mukaan markkinointiviestintäänsä.
Tämän opinnäytetyön empiriaosuus perustuu nuorille suunnattuun tutkimukseen, jossa selvitetään heidän asenteitaan verkossa olevaa mainontaa kohtaan. Tutkimuksessa kartoitetaan myös, missä nuoret ovat yhteydessä verkkoon, miten paljon ja mihin tarkoitukseen he sitä käyttävät.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä ja siitä havaittiin, että nuorille internet on tärkein media ja he viettävät siellä paljon aikaa. Koska aihe käsitteli verkkomainontaa, kyselylomake toteutettiin verkkokyselynä Webropol -sivuston kautta. Kyselyitä lähetettiin 115 kappaletta ja niihin vastasi 71 henkilöä, joten vastausprosentti oli noin 62.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoret suhtautuvat negatiivisemmin sähköpostin kautta tuleviin mainoksiin sekä bannerimainontaan. Suhtautuminen tuttavien suosituksiin oli erittäin positiivinen. Hakukonemainontaa kohtaan mielipiteet olivat neutraaleja sekä positiivisia. Enemmistö vastanneista päätyi verkkosivuille hakukoneen kautta, joten tähän verkkomainonnan muotoon olisi syytä keskittyä tulevaisuudessa.
Hakukonemainontaa olisi mielenkiintoista tutkia tarkemmin, esimerkiksi sitä miten tietoisia ihmiset ovat näistä mainoksista. Tiedän käyväni tietyillä sivuilla kerta toisensa jälkeen, joten pitäisi tutkia, mitkä tekijät saavat ihmiset palaamaan samoille sivuille aina uudestaan.