Azimuth-kahvan konseptisuunnittelu
Jehkonen, Teemu (2009)
Jehkonen, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302299
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli uudelleenmuotoilla aluksen ohjailukahva eli niin kutsuttu Azimuth-kahva työn toimeksiantajalle, ABB Marinelle. Azimuthkahvalla ohjataan valtamerialuksen Azipod® -ruoripotkurin pyörimisnopeutta ja kääntökulmaa, joten se on olennainen osa aluksen etäohjauslaitteita.
Työn osatavoitteena oli kahvan käytettävyyden parantaminen aiemman käyttäjätutkimuksen pohjalta. Lisäksi tavoitteena oli ilmentää Azimuth-kahvassa ABB:n muotoilullisia piirteitä vaarantamatta käytettävyyttä ja kuitenkin merenkulun säännöksiä ja asetuksia noudattaen. Toimeksiantajan lisäksi muotoiluprojektissa toimi yhteistyökumppanina hollantilainen Kwant Controls, jonka valmistamaan tekniikkaan kahvakonsepti pohjautuu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui ergonomiakirjallisuuteen, ABB:n muotoiluohjeistukseen sekä eri luokituslaitosten säännöksiin. Lisäksi työssä hyödynnettiin ABB:n tekemää siltalaitteiden käyttäjätutkimusta.
Muotoiluprosessin aikana kahvasta tehtiin useita konseptiluonnoksia, joista valittiin lopullinen kehitettävä konsepti. Valittua konseptia kehitettiin eteenpäin siten, että lopputuloksena saadusta kahvakonseptista voitiin tehdä käytettävä mock-up. Tehdyllä mallilla tehdään uusi käyttäjätutkimus, jonka perusteella voidaan arvioida uutta kahvamallia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt Azimuth-kahvakonsepti toteutti työlle asetetut tavoitteet, vaikka uutta käyttäjätutkimusta ei työn puitteissa voitu aikataulullisista syistä toteuttaa. Lopputulos on materiaalivalinnoiltaan ja tekniikaltaan kustannustehokas. Kahvan muotoilu tukee ABB:n arvoja luotettavan ja korkean teknologian laitetoimittajana. Käytettävyys on (kirjoittajan, sekä ABB Marinen asiantuntijoiden, mielestä) parantunut, vaikka lopulliset johtopäätökset voidaan tehdä vasta käyttäjätutkimuksen jälkeen.
Muotoiluprosessin aikana kahvasta tehtiin useita konseptiluonnoksia, joista valittiin lopullinen kehitettävä konsepti. Valittua konseptia kehitettiin eteenpäin siten, että
lopputuloksena saadusta kahvakonseptista voitiin tehdä käytettävä mock-up. Tehdyllä mallilla tehdään uusi käyttäjätutkimus, jonka perusteella voidaan arvioida uutta kahvamallia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt Azimuth-kahvakonsepti toteutti työlle asetetut tavoitteet, vaikka uutta käyttäjätutkimusta ei työn puitteissa voitu aikataulullisista syistä toteuttaa. Lopputulos on materiaalivalinnoiltaan ja tekniikaltaan kustannustehokas. Kahvan muotoilu tukee ABB:n arvoja luotettavan ja korkean teknologian laitetoimittajana. Käytettävyys on (kirjoittajan, sekä ABB Marinen asiantuntijoiden, mielestä) parantunut, vaikka lopulliset
johtopäätökset voidaan tehdä vasta käyttäjätutkimuksen jälkeen.
Työn osatavoitteena oli kahvan käytettävyyden parantaminen aiemman käyttäjätutkimuksen pohjalta. Lisäksi tavoitteena oli ilmentää Azimuth-kahvassa ABB:n muotoilullisia piirteitä vaarantamatta käytettävyyttä ja kuitenkin merenkulun säännöksiä ja asetuksia noudattaen. Toimeksiantajan lisäksi muotoiluprojektissa toimi yhteistyökumppanina hollantilainen Kwant Controls, jonka valmistamaan tekniikkaan kahvakonsepti pohjautuu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui ergonomiakirjallisuuteen, ABB:n muotoiluohjeistukseen sekä eri luokituslaitosten säännöksiin. Lisäksi työssä hyödynnettiin ABB:n tekemää siltalaitteiden käyttäjätutkimusta.
Muotoiluprosessin aikana kahvasta tehtiin useita konseptiluonnoksia, joista valittiin lopullinen kehitettävä konsepti. Valittua konseptia kehitettiin eteenpäin siten, että lopputuloksena saadusta kahvakonseptista voitiin tehdä käytettävä mock-up. Tehdyllä mallilla tehdään uusi käyttäjätutkimus, jonka perusteella voidaan arvioida uutta kahvamallia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt Azimuth-kahvakonsepti toteutti työlle asetetut tavoitteet, vaikka uutta käyttäjätutkimusta ei työn puitteissa voitu aikataulullisista syistä toteuttaa. Lopputulos on materiaalivalinnoiltaan ja tekniikaltaan kustannustehokas. Kahvan muotoilu tukee ABB:n arvoja luotettavan ja korkean teknologian laitetoimittajana. Käytettävyys on (kirjoittajan, sekä ABB Marinen asiantuntijoiden, mielestä) parantunut, vaikka lopulliset johtopäätökset voidaan tehdä vasta käyttäjätutkimuksen jälkeen.
Muotoiluprosessin aikana kahvasta tehtiin useita konseptiluonnoksia, joista valittiin lopullinen kehitettävä konsepti. Valittua konseptia kehitettiin eteenpäin siten, että
lopputuloksena saadusta kahvakonseptista voitiin tehdä käytettävä mock-up. Tehdyllä mallilla tehdään uusi käyttäjätutkimus, jonka perusteella voidaan arvioida uutta kahvamallia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt Azimuth-kahvakonsepti toteutti työlle asetetut tavoitteet, vaikka uutta käyttäjätutkimusta ei työn puitteissa voitu aikataulullisista syistä toteuttaa. Lopputulos on materiaalivalinnoiltaan ja tekniikaltaan kustannustehokas. Kahvan muotoilu tukee ABB:n arvoja luotettavan ja korkean teknologian laitetoimittajana. Käytettävyys on (kirjoittajan, sekä ABB Marinen asiantuntijoiden, mielestä) parantunut, vaikka lopulliset
johtopäätökset voidaan tehdä vasta käyttäjätutkimuksen jälkeen.