Hoitotyöntekijöiden valmiudet soveltaa näyttöön perustuvaa hoitotyön toimintamallia käytäntöön
Auroma, Susanna; Kokko, Päivi (2009)
Auroma, Susanna
Kokko, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282260
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy laajempaan Metropolia ammattikorkeakoulun, Helsingin kaupungin terveyskeskuksen
akuuttisairaalaosaston ja Englannin Bournemouthin yliopiston tutkimusprojektiin,
jonka tarkoituksena on selvittää hoitohenkilökunnan näyttöön perustuvan hoitotyön osaamista sekä
näyttöön perustuvaa hoitotyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Lisäksi tarkoituksena on kehittää näyttöön perustuvan hoitotyön
osaamisen alustavaa toimintamallia (liite 1: Toimintamalli).
Tämän työn tarkoituksena on selvittää hoitotyöntekijöiden valmiuksia näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen alustavan
toimintamallin soveltamisesta käytäntöön, aikaisempien tutkimusten mukaan sekä
vuodeosastoilta saatujen aineistojen perusteella. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä miten alustava
toimintamalli soveltuu käytäntöön ja miten sitä voisi edelleen kehittää, jotta sitä voidaan hyödyntää käytännössä.
Opinnäytteen lähestymistapa on laadullinen. Työssä kuvataan Malmin sairaalan hoitotyöntekijöiden
näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen alustavan toimintamallin soveltamista käytäntöön siten, kuin
he itse sitä kuvaavat dokumenteissaan.
Tulosten mukaan tieteellisen tiedon käyttö, asiantuntijuus ja kollegiaalisuus ovat vahvistuneet projektin myötä.
Aluksi näyttöön perustuva hoitotyö koettiin käsitteenä vieraaksi, mutta muutosvastarinnan
läpikäymisen jälkeen se herätti kiinnostusta. Tiedonhakutaidot kehittyivät mutta tutkimustiedon
hyödyntäminen, adekvaatin tiedon löytäminen ovat vielä haasteita tulevaisuutta ajatellen. Tulosten
perusteella kollegoiden ammattitaitoa arvostettiin sekä omaa ammattitaitoa halutaan kehittää. Tuodaan hiljainen
tieto näkyväksi ja näin tieto jaettavaksi. Toimintaympäristön mahdollisuuksia koskevista
tuloksista nousivat esille selkeästi resurssit ja mahdollisuudet hakea tutkittua tietoa. Asiakkaan tarpeita
ja toiveita koskevassa tiedon käytössä korostui kokonaisvaltaisuus. Edistäväksi tekijäksi koettiin ajan
lisääntyminen potilaan hyväksi.
Resurssien lisäämisellä voitaisiin edesauttaa näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen toimintamallin
vahvistumista käytännössä. Tärkeä kehittämishaaste olisi myös säännöllinen koulutus, jolla
ylläpidettäisiin hoitotyöntekijöiden taitoa tutkimustiedon hakemiseen ja hyödyntämiseen. Tavoitteena
voisi olla koko henkilökunnan kouluttaminen, jotta näyttöön perustuvasta hoitotyöstä tulisi
jokapäiväistä.
akuuttisairaalaosaston ja Englannin Bournemouthin yliopiston tutkimusprojektiin,
jonka tarkoituksena on selvittää hoitohenkilökunnan näyttöön perustuvan hoitotyön osaamista sekä
näyttöön perustuvaa hoitotyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Lisäksi tarkoituksena on kehittää näyttöön perustuvan hoitotyön
osaamisen alustavaa toimintamallia (liite 1: Toimintamalli).
Tämän työn tarkoituksena on selvittää hoitotyöntekijöiden valmiuksia näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen alustavan
toimintamallin soveltamisesta käytäntöön, aikaisempien tutkimusten mukaan sekä
vuodeosastoilta saatujen aineistojen perusteella. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä miten alustava
toimintamalli soveltuu käytäntöön ja miten sitä voisi edelleen kehittää, jotta sitä voidaan hyödyntää käytännössä.
Opinnäytteen lähestymistapa on laadullinen. Työssä kuvataan Malmin sairaalan hoitotyöntekijöiden
näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen alustavan toimintamallin soveltamista käytäntöön siten, kuin
he itse sitä kuvaavat dokumenteissaan.
Tulosten mukaan tieteellisen tiedon käyttö, asiantuntijuus ja kollegiaalisuus ovat vahvistuneet projektin myötä.
Aluksi näyttöön perustuva hoitotyö koettiin käsitteenä vieraaksi, mutta muutosvastarinnan
läpikäymisen jälkeen se herätti kiinnostusta. Tiedonhakutaidot kehittyivät mutta tutkimustiedon
hyödyntäminen, adekvaatin tiedon löytäminen ovat vielä haasteita tulevaisuutta ajatellen. Tulosten
perusteella kollegoiden ammattitaitoa arvostettiin sekä omaa ammattitaitoa halutaan kehittää. Tuodaan hiljainen
tieto näkyväksi ja näin tieto jaettavaksi. Toimintaympäristön mahdollisuuksia koskevista
tuloksista nousivat esille selkeästi resurssit ja mahdollisuudet hakea tutkittua tietoa. Asiakkaan tarpeita
ja toiveita koskevassa tiedon käytössä korostui kokonaisvaltaisuus. Edistäväksi tekijäksi koettiin ajan
lisääntyminen potilaan hyväksi.
Resurssien lisäämisellä voitaisiin edesauttaa näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen toimintamallin
vahvistumista käytännössä. Tärkeä kehittämishaaste olisi myös säännöllinen koulutus, jolla
ylläpidettäisiin hoitotyöntekijöiden taitoa tutkimustiedon hakemiseen ja hyödyntämiseen. Tavoitteena
voisi olla koko henkilökunnan kouluttaminen, jotta näyttöön perustuvasta hoitotyöstä tulisi
jokapäiväistä.