Hyvän verkkopalvelun perusedellytykset : Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluiden kehittäminen
Lakka, Suvi (2009)
Lakka, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282239
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluratkaisuiden nykyisen tilan arviointiin ja niiden kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoitus on verrata Päijät-Hämeen kuntien ja kaupunkien verkkopalveluita toisiinsa käytettävyyden, sisällön ja graafisen ilmeen osalta. Arviointi perustuu teoriatietoon.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2009 aikana. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että elektronisia lähteitä.
Työn teoriaosassa perehdytään aluemarkkinoinnin erityispiirteisiin, kuntien imago-työhön, kuntaviestinnän erityispiirteisiin sekä internetiin kunnan viestintävälineenä. Empiriaosuudessa olevan tutkimuksen tueksi teoriaosassa käydään läpi myös verkkopalvelun rakenteen olennaiset osat ja se, mitä niiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon.
Tutkimusongelmana on, mikä on Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluiden nykytila ja kuinka niitä voisi kehittää? Tutkimuksessa arvioidaan Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluiden käytettävyys, sisältö ja graafinen ilme, verraten niitä toisiinsa ja siihen, kuinka hyvin ne täyttävät teoriaosassa määritellyt hyvän verkkopalvelun kriteerit.
Tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella selviää, että Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluissa on kehittämisen varaa niin käytettävyyden, graafisen ilmeen kuin sisällönkin suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2009 aikana. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että elektronisia lähteitä.
Työn teoriaosassa perehdytään aluemarkkinoinnin erityispiirteisiin, kuntien imago-työhön, kuntaviestinnän erityispiirteisiin sekä internetiin kunnan viestintävälineenä. Empiriaosuudessa olevan tutkimuksen tueksi teoriaosassa käydään läpi myös verkkopalvelun rakenteen olennaiset osat ja se, mitä niiden suunnittelussa tulee ottaa huomioon.
Tutkimusongelmana on, mikä on Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluiden nykytila ja kuinka niitä voisi kehittää? Tutkimuksessa arvioidaan Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluiden käytettävyys, sisältö ja graafinen ilme, verraten niitä toisiinsa ja siihen, kuinka hyvin ne täyttävät teoriaosassa määritellyt hyvän verkkopalvelun kriteerit.
Tässä opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella selviää, että Päijät-Hämeen kuntien verkkopalveluissa on kehittämisen varaa niin käytettävyyden, graafisen ilmeen kuin sisällönkin suhteen.