Naisjohtajien koulutusohjelman vaikutukset Nordeassa
Sjölund, Johanna (2009)
Sjölund, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272224
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Nordean pankkikonsernissa järjestettyjä naisjohtajien koulutusohjelmia ja niiden vaikutuksia organisaatiossa. Tutkittavia asioita ovat muun muassa koulutukseen osallistuneiden palkkauksen ja uran kehittyminen, organisaation tapa huomioida koulutukseen osallistuneita naisia sekä koulutusohjelman sisältö. Tutkimus toteutettiin laadullisia metodeja käyttäen haastatteluiden ja sähköpostikyselyiden yhdistelmänä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus muodostuu alan kirjallisuudesta ja erityisesti naisjohtajuutta käsittelevistä tutkimuksista. Tämän materiaalin avulla selvitettiin naisjohtajuuden erityispiirteitä sekä sitä, millaisia asioita naisjohtajilta edellytetään. Tutkimusten mukaan naisten johtamat yritykset ovat tuottavampia kuin miesten johtamat ja niissä henkilöstö viihtyy tyypillisesti paremmin. Kuitenkin naisjohtajat ovat edelleen vähemmistönä jopa sellaisillakin aloilla, joissa työntekijöiden enemmistö on naisia.
Työssä tutkittiin 13:a Nordean Female Manager Programme -koulutusohjelman käynyttä suomalaista naista. Tuloksina havaittiin, että koulutusohjelma on antanut naisille mahdollisuuden keskittyä enemmän omaan uraansa ja sen kehittämiseen. Samalla koulutusohjelman läpikäyneet naiset ovat saaneet hyötyjä verkostoitumisesta niin Suomessa kuin Pohjoismaissakin.
Tutkimuksen teoreettinen osuus muodostuu alan kirjallisuudesta ja erityisesti naisjohtajuutta käsittelevistä tutkimuksista. Tämän materiaalin avulla selvitettiin naisjohtajuuden erityispiirteitä sekä sitä, millaisia asioita naisjohtajilta edellytetään. Tutkimusten mukaan naisten johtamat yritykset ovat tuottavampia kuin miesten johtamat ja niissä henkilöstö viihtyy tyypillisesti paremmin. Kuitenkin naisjohtajat ovat edelleen vähemmistönä jopa sellaisillakin aloilla, joissa työntekijöiden enemmistö on naisia.
Työssä tutkittiin 13:a Nordean Female Manager Programme -koulutusohjelman käynyttä suomalaista naista. Tuloksina havaittiin, että koulutusohjelma on antanut naisille mahdollisuuden keskittyä enemmän omaan uraansa ja sen kehittämiseen. Samalla koulutusohjelman läpikäyneet naiset ovat saaneet hyötyjä verkostoitumisesta niin Suomessa kuin Pohjoismaissakin.