Company reputation and image analysis : case: Game Central
Klaavu, Marita (2009)
Klaavu, Marita
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272209
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysimagoa ja -mainetta teorian ja käytännön tutkimuksen kautta. Teoria osuudessa tarkastellaan miten imago luodaan ja miten sitä hallitaan, miten saavutetaan vahva imago ja miten tämä vaikuttaa yritykseen. Lisäksi yhteyttä maineen ja imagon välillä tarkastellaan, kuten myös näiden tarkoitusta ja syytä miksi nämä tulisi käsittää vahvuutena. Imagotutkimus tehtiin yritykselle nimeltään Game Central, joka myy, ostaa ja vaihtaa vanhanaikaisia videopelejä. Saadaksemme käsityksen yrityksen tämänhetkisestä imagosta kysely lähetettiin kolmelle eri otosryhmälle – työntekijöille, asiakkaille ja paikallisille opiskelijoille. Tämä kvantitatiivinen tutkimus tehtiin Webropol internetohjelmiston avulla ja kyselyn linkki annettiin yhteensä 3232 asiakkaalle, 3707 opiskelijalle ja kaikille 16 työntekijälle. Näiden kahden ensimmäisen ryhmän vastausprosentit olivat huonoja, sillä vain 3% asiakkaista ja 4% opiskelijoista vastasi kyselyyn, vaikka osallistumisesta palkittiin. Saatua aineistoa tarkasteltiin ja verrattiin keske-nään näissä mainituissa ryhmissä saadakseen kuvan yrityksen imagosta. Vastaukset olivat laskevia verraten siihen, miten tuttu kyseinen yritys oli otosryhmälle. Game Centralin työntekijät olivat erittäin tyytyväisiä yrityksen imagoon ja työympäristöönsä, joka on erittäin suuri tekijä imagonmuodostuksessa, kun taas asiakkaat olivat lähes tyytyväisiä kunhan saisivat pieniä muutoksia. Paikallisten opiskelijoiden vastaukset olivat luonnollisesti neutraalimpia, sillä suurin osa tästä otosryhmästä ei tuntenut Game Centralia. Mutta yrityksen, joka myy, ostaa ja vaihtaa tietokonepelejä oli imagona jokseenkin hyvä. Jokainen otosryhmä kuvaili Game Centralia ystävällisenä ja helppona lähestyä. Yritystä kuvailtiin myös vastuuntuntoisena ja mielenkiintoisena mutta ei halpana. Game Central on tutkimuksen perusteella erittäin aito, sillä yrityksen kanssa on miellyttävä käydä kauppaa ja se on suoraviivainen. Yrityksellä on joitakin ongelmia avoimuuden ja omaperäisyyden kanssa, sillä sen näkyvyys tai tietovirta eivät ole kovin hyviä.