Vanhempien ehdoilla, lapsen tasolla : vanhempien näkemyksiä ja toiveita uskontokasvatuksesta päivähoidossa
Rahikainen, Susanna (2009)
Rahikainen, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904272198
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten vanhempien näkemyksiä ja toiveita päivähoidon uskontokasvatuksesta. Tutkimusaihe valittiin, koska vanhempien näkökulmasta päivähoidon uskontokasvatusta käsitteleviä tutkimuksia on tehty vähän ja aihe on ajankohtainen. Uskonnollinen ilmapiiri Suomessa on muuttunut maahanmuuttajuuden ja maallistumisen myötä. Päivähoidon asiakkaina on hyvin erilaisen uskonnollisen taustan ja katsomuksen omaavia perheitä. Lasten erilainen uskonnollinen tausta päivähoidon lapsiryhmissä luo haasteita henkilökunnalle uskontokasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään uskontoa ja päivähoidon uskontokasvatusta. Teoriaosuudessa määritellään uskonnon käsite ja esitetään uskonnon ilmenemistä yksilön sekä yhteisön tasolla ja tuodaan esille uskontojen esiintyvyyttä Suomessa. Teoriaosuudessa määritellään varhaiskasvatuksen, päivähoidon ja uskontokasvatuksen käsitteet, sekä esitellään päivähoidon ja esiopetuksen uskontokasvatusta. Teoriaosuudessa kerrotaan päivähoidon uskontokasvatuksen taustoista ja esitetään perusteluja päivähoidon uskontokasvatukselle sekä päivähoidon uskontokasvatusta käsitteleviä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu viiden erään eteläsuomalaisen kaupungin päivähoidon asiakasperheen vanhemman haastattelusta. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan päivähoidon tulisi tukea ja kuunnella vanhempia lasten uskontokasvatuksen osalta. Osa vanhemmista toivoisi päivähoidolta näkyvämpää uskontokasvatusta lapsen arjessa, mutta uskonnollinen ilmapiiri päivähoidossa tulisi olla kaikkien lasten uskonnot hyväksyvä ja huomioiva. Tutkimuksen mukaan päivähoidon uskontokasvatuksen tulisi olla jatkuvaa ja säännöllistä tai muuhun toimintaan integroitua pienimuotoista toimintaa. Uskontokasvatuksen toteutuksessa vanhemmat painottavat lapsen iän ja kehitystason sekä ilmapiirin huomioimista. Uskontokasvatuksen avulla vanhemmat toivovat lapsen saavan tietoa omasta ja muiden uskonnosta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään uskontoa ja päivähoidon uskontokasvatusta. Teoriaosuudessa määritellään uskonnon käsite ja esitetään uskonnon ilmenemistä yksilön sekä yhteisön tasolla ja tuodaan esille uskontojen esiintyvyyttä Suomessa. Teoriaosuudessa määritellään varhaiskasvatuksen, päivähoidon ja uskontokasvatuksen käsitteet, sekä esitellään päivähoidon ja esiopetuksen uskontokasvatusta. Teoriaosuudessa kerrotaan päivähoidon uskontokasvatuksen taustoista ja esitetään perusteluja päivähoidon uskontokasvatukselle sekä päivähoidon uskontokasvatusta käsitteleviä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu viiden erään eteläsuomalaisen kaupungin päivähoidon asiakasperheen vanhemman haastattelusta. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan päivähoidon tulisi tukea ja kuunnella vanhempia lasten uskontokasvatuksen osalta. Osa vanhemmista toivoisi päivähoidolta näkyvämpää uskontokasvatusta lapsen arjessa, mutta uskonnollinen ilmapiiri päivähoidossa tulisi olla kaikkien lasten uskonnot hyväksyvä ja huomioiva. Tutkimuksen mukaan päivähoidon uskontokasvatuksen tulisi olla jatkuvaa ja säännöllistä tai muuhun toimintaan integroitua pienimuotoista toimintaa. Uskontokasvatuksen toteutuksessa vanhemmat painottavat lapsen iän ja kehitystason sekä ilmapiirin huomioimista. Uskontokasvatuksen avulla vanhemmat toivovat lapsen saavan tietoa omasta ja muiden uskonnosta.