Juhana Blomstedt: Signa 1961 : Modernin maalauksen konservointi
Kervinen, Suvi-Maria (2009)
Kervinen, Suvi-Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena oli Juhana Blomstedtin maalaus Signa vuodelta 1961. Juhana Blomstedtiä voidaan pitää yhtenä abstraktin taiteen merkittävimmistä edustajista Suomessa. Signa edustaa Blomstedtin varhaiskautta.
Teos on kankaalle maalattu öljyvärimaalaus, joka on pingotettu kiilapuille. Maalauksen vauriot liittyivät pääasiassa maalikerrosten irtoamiseen pohjustekerroksesta. Vaurioituminen johtui ennen kaikkea teoksen säilytysolosuhteista ja huolimattomasta käsittelystä. Irtoavan maalin lisäksi kuvapinnassa oli naarmuja ja kulumia, ja kiilakehys oli vääntynyt ja halkeillut. Maali on hyvin mattapintaista, mikä asetti konservoinnille lisähaasteita. Opinnäytetyössä perehdyttiin modernin ja nykytaiteen konservointiongelmiin sekä mattapintaisen maalin konservointiin ja erityisesti sen maalinkiinnitykseen.
Maalauksen materiaaleja ja maalaustekniikkaa tutkittiin ennen kaikkea taiteilijaa itseään haastattelemalla. Lisäksi maali- ja pohjustekerroksista otettiin poikkileikkausnäytteet, joista tehtiin pigmenttianalyysit. Teos konservoitiin ja restauroitiin: maali kiinnitettiin paikallisesti sampiliimalla, maalipinta puhdistettiin ja alkuperäinen kiilakehys korjattiin. Maalipinnan vauriot kitattiin ja restaurointimaalattiin. Myös alkuperäinen, taiteilijan valmistama rimakehys puhdistettiin ja irtonainen maali ja halkeamat puussa kiinnitettiin.
Teos on kankaalle maalattu öljyvärimaalaus, joka on pingotettu kiilapuille. Maalauksen vauriot liittyivät pääasiassa maalikerrosten irtoamiseen pohjustekerroksesta. Vaurioituminen johtui ennen kaikkea teoksen säilytysolosuhteista ja huolimattomasta käsittelystä. Irtoavan maalin lisäksi kuvapinnassa oli naarmuja ja kulumia, ja kiilakehys oli vääntynyt ja halkeillut. Maali on hyvin mattapintaista, mikä asetti konservoinnille lisähaasteita. Opinnäytetyössä perehdyttiin modernin ja nykytaiteen konservointiongelmiin sekä mattapintaisen maalin konservointiin ja erityisesti sen maalinkiinnitykseen.
Maalauksen materiaaleja ja maalaustekniikkaa tutkittiin ennen kaikkea taiteilijaa itseään haastattelemalla. Lisäksi maali- ja pohjustekerroksista otettiin poikkileikkausnäytteet, joista tehtiin pigmenttianalyysit. Teos konservoitiin ja restauroitiin: maali kiinnitettiin paikallisesti sampiliimalla, maalipinta puhdistettiin ja alkuperäinen kiilakehys korjattiin. Maalipinnan vauriot kitattiin ja restaurointimaalattiin. Myös alkuperäinen, taiteilijan valmistama rimakehys puhdistettiin ja irtonainen maali ja halkeamat puussa kiinnitettiin.