Improved marketing communications of Creative Media Group S.L. towards the advertisers in the Barcelona Metropolitan magazine
Jumppanen, Veikko (2009)
Jumppanen, Veikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172032
Tiivistelmä
Creative Media Group:in markkinointiviestinnän kehittäminen Barcelona Metropolitan –lehden mainostajia
kohtaan
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Barcelonalaisen julkaisuyrityksen markkinointiviestintää yrityksen lehden mainostajakuntaa kohtaan. Vuoden 2008 etenevä talouden laskusuhdanne loi Creative Media Group:ille lisähaasteita yrityksensä asiakassuhteiden ylläpitoon ja kehittämiseen. Opinnäytetyö käsittelee tutkimusaihetta markkinointiviestinnän-, asiakassuhdehallinnoinnin- ja printtimediamainonnan teorioiden avulla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joista tutkimuksen pääpaino asetettiin kvalitatiiviselle tutkimukselle. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä koostui 255 lähetetystä kyselylomakkeesta Barcelona Metropolitan –lehden mainostajille, keskittyen asiakkaiden mielipiteisiin yrityksen palvelusta ja viestinnästä. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin SPSS markkinatutkimusohjelmalla luoden tutkimuksellisen suunnan opinnäytetyön kvalitatiiviselle osuudelle. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus koostui kolmesta haastattelusta Creative Media Group:in henkilöstön kanssa, kahdesta Barcelona Metropolitan –lehden asiakashaastattelusta, havainnoinnista, sekä laajan kaupallisen viestintämateriaalin keruusta.
Kvantitatiivisen tutkimustulosten pohjalta tutkimuksen kvalitatiivinen osuus keskittyi kehitysehdotuksien antamiseen neljän eri alueen saralla. Ne olivat mainoskampanjaan sijoitetun pääoman tuotto, mainoskampanjan seuranta, lehden jakeluverkoston tehokkuus ja mainoskampanjan kohderyhmän tavoitettavuus.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena paranneltu markkinointiviestintästrategia antaa käytännönläheisiä ehdotuksia yrityksen markkinointiviestinnällisen tarjonnan integroimiseen, brändijohtoisten viestintätoimintojen yhtenäistämiseen sekä nykyisten asiakassuhteiden kehittämiseen systematisoidulla mainoskampanjan seurannalla, asiakaspalautteen keräämisellä ja hyödyntämisellä, ja vahvistetun ostopäätöksen avulla. Barcelona Metropolitan –lehden jakeluverkoston tehokkuus nähtiin myös tärkeänä kehityskohteena parannellussa markkinointiviestintästrategiassa. Tämän markkinointiviestintästrategian avulla yritys Creative Media Group voi kasvattaa Barcelona Metropolitan -asiakkaidensa tyytyväisyyttä, edesauttaen pitkien asiakassuhteiden syntymistä.
kohtaan
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Barcelonalaisen julkaisuyrityksen markkinointiviestintää yrityksen lehden mainostajakuntaa kohtaan. Vuoden 2008 etenevä talouden laskusuhdanne loi Creative Media Group:ille lisähaasteita yrityksensä asiakassuhteiden ylläpitoon ja kehittämiseen. Opinnäytetyö käsittelee tutkimusaihetta markkinointiviestinnän-, asiakassuhdehallinnoinnin- ja printtimediamainonnan teorioiden avulla.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, joista tutkimuksen pääpaino asetettiin kvalitatiiviselle tutkimukselle. Kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä koostui 255 lähetetystä kyselylomakkeesta Barcelona Metropolitan –lehden mainostajille, keskittyen asiakkaiden mielipiteisiin yrityksen palvelusta ja viestinnästä. Kyselylomakkeiden vastaukset analysoitiin SPSS markkinatutkimusohjelmalla luoden tutkimuksellisen suunnan opinnäytetyön kvalitatiiviselle osuudelle. Tutkimuksen kvalitatiivinen osuus koostui kolmesta haastattelusta Creative Media Group:in henkilöstön kanssa, kahdesta Barcelona Metropolitan –lehden asiakashaastattelusta, havainnoinnista, sekä laajan kaupallisen viestintämateriaalin keruusta.
Kvantitatiivisen tutkimustulosten pohjalta tutkimuksen kvalitatiivinen osuus keskittyi kehitysehdotuksien antamiseen neljän eri alueen saralla. Ne olivat mainoskampanjaan sijoitetun pääoman tuotto, mainoskampanjan seuranta, lehden jakeluverkoston tehokkuus ja mainoskampanjan kohderyhmän tavoitettavuus.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena paranneltu markkinointiviestintästrategia antaa käytännönläheisiä ehdotuksia yrityksen markkinointiviestinnällisen tarjonnan integroimiseen, brändijohtoisten viestintätoimintojen yhtenäistämiseen sekä nykyisten asiakassuhteiden kehittämiseen systematisoidulla mainoskampanjan seurannalla, asiakaspalautteen keräämisellä ja hyödyntämisellä, ja vahvistetun ostopäätöksen avulla. Barcelona Metropolitan –lehden jakeluverkoston tehokkuus nähtiin myös tärkeänä kehityskohteena parannellussa markkinointiviestintästrategiassa. Tämän markkinointiviestintästrategian avulla yritys Creative Media Group voi kasvattaa Barcelona Metropolitan -asiakkaidensa tyytyväisyyttä, edesauttaen pitkien asiakassuhteiden syntymistä.