Arvokasta arkea : laadun tekijät Haapalan perhekodissa
Teräväinen, Satu (2009)
Teräväinen, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904172029
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ensimmäinen versio Haapalan perhekodin laatukäsikirjasta ja hyödyntää jo olemassa olevaa tietoa sijaishuollon laadun rakentumisesta mietittäessä sitä, mistä laatu syntyy nimenomaan Haapalan perhekodissa. Työyhteisön jäsenet pohtivat yhdessä keskustellen perhekotinsa laadun tekijöitä ja eräiksi tärkeimmiksi seikoiksi nousivat Haapalan perhekodin toimintaa ohjailevat yhteiset arvot. Perhekodin laatutyöskentelyyn haluttiin ottaa mukaan myös yhteisön lapset. Heiltä kerättyä kirjallista palautetta ja palautteen pohjalta syntynyttä keskustelua perhekodin arjesta, tarkasteltiin siitä näkökulmasta, toteutuvatko perhekodin arvot lasten kokemuksissa. Tarkastelun tuloksista oli nähtävissä se, että vaikka jokainen perhekodin työntekijä tuntee arvot omakseen, ei niiden toteuttaminen lasten hoito- ja kasvatustyössä ole aina itsestään selvää ja helppoa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Nämä kaksi osaa ovat Haapalan perhekodin laatukäsikirja ja opinnäytetyön teoreettisen tietopohjan ja tekovaiheiden kuvauksen sisältämä raportti. Teoriaosassa käsitellään perhekotia lastensuojelun sijaishuollon toteuttajana ja laadun eri osa-alueita perhekotitoiminnassa. Lisäksi siinä kuvataan niitä tekijöitä lähdeteosten pohjalta, jotka halutaan nostaa esiin puhuttaessa Haapalan perhekotiyhteisön arvoista. Teoriaosassa käsitellään pintapuolisesti myös sijaishuoltoa ostopalveluna ja ostopalvelujen kilpailutusjärjestelmää.
Haapalan perhekodin työyhteisön tahto kehittää ja yhtenäistää omia työtapojaan, sekä palvelua ostavien tahojen kilpailutuksissaan esittämä toive, loivat tarpeen saada perhekodille oma laatukäsikirja. Haapalan perhekodin laatukäsikirjan erääksi tärkeäksi ominaisuudeksi haluttiin, että se toisi esiin myös perhekodissa asuvien lasten ja nuorten äänet ja osallisuuden. Työyhteisön pohdinnoista ja lapsilta kerättyjen palautteiden pohjalta kasattiin aineisto, jolla laadun rakentumiseen Haapalan perhekodissa haluttiin tuoda esiin kaikkien perhekotiyhteisöön kuuluvien näkemys. Aineiston keräystavassa ja koko tämän opinnäytetyöprosessin toteuttamisessa on nähtävissä yhtäläisyyttä toimintatutkimuksen tekemiselle. Toimintatutkimusta ja sen tekotapaa esitellään tämän työn valmistumisvaiheista kertovassa raportin osassa.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Nämä kaksi osaa ovat Haapalan perhekodin laatukäsikirja ja opinnäytetyön teoreettisen tietopohjan ja tekovaiheiden kuvauksen sisältämä raportti. Teoriaosassa käsitellään perhekotia lastensuojelun sijaishuollon toteuttajana ja laadun eri osa-alueita perhekotitoiminnassa. Lisäksi siinä kuvataan niitä tekijöitä lähdeteosten pohjalta, jotka halutaan nostaa esiin puhuttaessa Haapalan perhekotiyhteisön arvoista. Teoriaosassa käsitellään pintapuolisesti myös sijaishuoltoa ostopalveluna ja ostopalvelujen kilpailutusjärjestelmää.
Haapalan perhekodin työyhteisön tahto kehittää ja yhtenäistää omia työtapojaan, sekä palvelua ostavien tahojen kilpailutuksissaan esittämä toive, loivat tarpeen saada perhekodille oma laatukäsikirja. Haapalan perhekodin laatukäsikirjan erääksi tärkeäksi ominaisuudeksi haluttiin, että se toisi esiin myös perhekodissa asuvien lasten ja nuorten äänet ja osallisuuden. Työyhteisön pohdinnoista ja lapsilta kerättyjen palautteiden pohjalta kasattiin aineisto, jolla laadun rakentumiseen Haapalan perhekodissa haluttiin tuoda esiin kaikkien perhekotiyhteisöön kuuluvien näkemys. Aineiston keräystavassa ja koko tämän opinnäytetyöprosessin toteuttamisessa on nähtävissä yhtäläisyyttä toimintatutkimuksen tekemiselle. Toimintatutkimusta ja sen tekotapaa esitellään tämän työn valmistumisvaiheista kertovassa raportin osassa.