Päiväkodin ja lastenneuvolan moniammatillinen yhteistyö Espoossa
Korolainen, Marica; Räsänen, Sirpa (2008)
Korolainen, Marica
Räsänen, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141969
Tiivistelmä
Tarkoituksena on selvittää päiväkodin ja lastenneuvolan työntekijöiden moniammatillisen
yhteistyön tämänhetkinen tilanne ja kehitysmahdollisuudet Espoossa.
Tutkimukseen valittiin
jokaiselta Espoon viideltä palvelualueelta yksi lastenneuvola ja jokaisen lastenneuvolan toiminta-alueelta kaksi päiväkotia. Näin pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolinen käsitys
Espoon eri alueiden lastenneuvoloiden ja päiväkotien työntekijöiden moniammatillisesta yhteistyöstä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään päiväkotia, lastenneuvolaa ja moniammatillisuutta
sekä sen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, joten
tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely jaettiin 97 työntekijälle, joista neuvolantyöntekijöitä oli 15 ja päiväkodin kasvatusvastuullisia työntekijöitä 82.
Kyselyn palautti 67 (69 %) henkilöä. Aineisto analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmaa käyttäen. Tutkimuksen johtopäätökseksi saatiin, että päiväkodin ja lastenneuvolan työntekijät käyttivät
erilaisia yhteistyömuotoja, mutta enimmäkseen yhteyttä pidettiin lomakkeiden välityksellä.
Tutkimustuloksista selvisi, että osa vastaajista toivoi enemmän henkilökohtaista yhteydenpitoa.
Tutustuminen moniammatillisesta yhteistyöstä kertoviin eri lähdemateriaaleihin osoittaa sen,
että varsinkin sosiaali- ja terveysalalla moniammatillinen yhteistyö nähdään tärkeänä osana
työtä. Yhteistyötä tekemällä pystytään huomioimaan asiakas kokonaisvaltaisesti.
Tulevaisuudessa moniammatillista yhteistyötä tulisi kehittää kouluttamalla työntekijöitä niin, että he oppisivat toimimaan moniammatillisissa verkostoissa ja sisäistäisivät moniammatillisen yhteistyön osaksi omaa työtään.
yhteistyön tämänhetkinen tilanne ja kehitysmahdollisuudet Espoossa.
Tutkimukseen valittiin
jokaiselta Espoon viideltä palvelualueelta yksi lastenneuvola ja jokaisen lastenneuvolan toiminta-alueelta kaksi päiväkotia. Näin pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolinen käsitys
Espoon eri alueiden lastenneuvoloiden ja päiväkotien työntekijöiden moniammatillisesta yhteistyöstä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään päiväkotia, lastenneuvolaa ja moniammatillisuutta
sekä sen merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla, joten
tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely jaettiin 97 työntekijälle, joista neuvolantyöntekijöitä oli 15 ja päiväkodin kasvatusvastuullisia työntekijöitä 82.
Kyselyn palautti 67 (69 %) henkilöä. Aineisto analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmaa käyttäen. Tutkimuksen johtopäätökseksi saatiin, että päiväkodin ja lastenneuvolan työntekijät käyttivät
erilaisia yhteistyömuotoja, mutta enimmäkseen yhteyttä pidettiin lomakkeiden välityksellä.
Tutkimustuloksista selvisi, että osa vastaajista toivoi enemmän henkilökohtaista yhteydenpitoa.
Tutustuminen moniammatillisesta yhteistyöstä kertoviin eri lähdemateriaaleihin osoittaa sen,
että varsinkin sosiaali- ja terveysalalla moniammatillinen yhteistyö nähdään tärkeänä osana
työtä. Yhteistyötä tekemällä pystytään huomioimaan asiakas kokonaisvaltaisesti.
Tulevaisuudessa moniammatillista yhteistyötä tulisi kehittää kouluttamalla työntekijöitä niin, että he oppisivat toimimaan moniammatillisissa verkostoissa ja sisäistäisivät moniammatillisen yhteistyön osaksi omaa työtään.