Aikuinen kehitysvammainen terveydenhuollon asiakkaana : ohjaajan kokemana
Tähtinen, Miia; Björnström, Tanja; Lipponen, Heli (2009)
Tähtinen, Miia
Björnström, Tanja
Lipponen, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904141964
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten aikuinen kehitysvammainen kohdataan terveydenhuollon asiakkaana. Tutkimus kohdistui erään Pääjärven kuntayhtymän asumisyksikön työntekijöihin, jotka toimivat aikuisten kehitysvammaisten ohjaajina heidän ollessaan terveydenhuollon asiakkaana. Tutkimuksen tavoitteena on, että ohjaajien kokemukset antavat kehittämisnäkökulmaa niin hoitotyöntekijöille kuin sairaanhoitajakoulutuksesta vastaaville henkilöillekin.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään kehitysvammaisuutta, aikuisen kehitysvammaisen kohtaamista ja hänen asiakkuuttaan terveydenhuollossa. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä. Kyselylomakkeita toimitettiin 15 ja vastauksia saatiin takaisin kahdeksan. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan aikuisen kehitysvammaisen asiakkaan kohtaaminen, kuuleminen ja erityistarpeisiin vastaaminen oli terveydenhuollossa vaihtelevaa. Vaihtelevuuteen vaikutti terveydenhuollon henkilökunnan tiedon puute kehitysvammaisuudesta ja vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä sekä henkilökunnan resurssipula.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään kehitysvammaisuutta, aikuisen kehitysvammaisen kohtaamista ja hänen asiakkuuttaan terveydenhuollossa. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto kerättiin avoimilla kysymyksillä. Kyselylomakkeita toimitettiin 15 ja vastauksia saatiin takaisin kahdeksan. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan aikuisen kehitysvammaisen asiakkaan kohtaaminen, kuuleminen ja erityistarpeisiin vastaaminen oli terveydenhuollossa vaihtelevaa. Vaihtelevuuteen vaikutti terveydenhuollon henkilökunnan tiedon puute kehitysvammaisuudesta ja vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä sekä henkilökunnan resurssipula.