Arkittamon hylynkäsittelyn automaatiojärjestelmän modernisaatio
Kokkonen, Juho (2009)
Kokkonen, Juho
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904091938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904091938
Tiivistelmä
Työn aiheena oli arkittamon hylynkäsittelyn ohjauslogiikan modernisointi Siemens Simatic S5:stä S7:ään. Lähitulevaisuudessa Siemens lopettaa tuotetuen S5:lle, joten
vanhojen S5-sarjan logiikoiden vaihtaminen on ajankohtaista järjestelmien toimivuuden kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä purku- ja asennussuunnittelu sekä päivittää samalla vanhat kuvat sähköiseen muotoon AutoCAD:lla ja vastaamaan kytkentöjä. Lisäksi työ sisälsi logiikan ohjelmoinnin S5-käännöksestä S7-muotoon ja tämän tarvitsemat ohjelmamuutokset.
Asennukselle ja käyttöönotolle annettiin aikaa yhden työpäivän seisokki eli kahdeksan tuntia. Ohjelman ja kytkentöjen tuli olla oikein. Suuremmille ongelmille
käyttöönottovaiheessa ei ollut varaa, joten ohjelmaa testattiin moneen kertaan simuloimalla ohjelmalla ja logiikan lähdöistä sekä tuloista suoraan. Lisäksi korttien johdot katkaistiin oikeaan pituuteen ja merkittiin valmiiksi aikaa ja virheitä säästämään. Ilman näitä valmisteluja ei käyttöönotto olisi tapahtunut annetussa ajassa.
Käyttöönotto tapahtui 17.10.2007.
vanhojen S5-sarjan logiikoiden vaihtaminen on ajankohtaista järjestelmien toimivuuden kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä purku- ja asennussuunnittelu sekä päivittää samalla vanhat kuvat sähköiseen muotoon AutoCAD:lla ja vastaamaan kytkentöjä. Lisäksi työ sisälsi logiikan ohjelmoinnin S5-käännöksestä S7-muotoon ja tämän tarvitsemat ohjelmamuutokset.
Asennukselle ja käyttöönotolle annettiin aikaa yhden työpäivän seisokki eli kahdeksan tuntia. Ohjelman ja kytkentöjen tuli olla oikein. Suuremmille ongelmille
käyttöönottovaiheessa ei ollut varaa, joten ohjelmaa testattiin moneen kertaan simuloimalla ohjelmalla ja logiikan lähdöistä sekä tuloista suoraan. Lisäksi korttien johdot katkaistiin oikeaan pituuteen ja merkittiin valmiiksi aikaa ja virheitä säästämään. Ilman näitä valmisteluja ei käyttöönotto olisi tapahtunut annetussa ajassa.
Käyttöönotto tapahtui 17.10.2007.