Sisustussuunnitteluyrityksen perustaminen ja markkinointisuunnitelma
Joska, Katja; Keskikallio, Jenna (2009)
Joska, Katja
Keskikallio, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904061889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904061889
Tiivistelmä
Sisutussuunnittelu alana on kasvanut paljon viime vuosina. Alan suhdanneherkkyydestä huolimatta alalle tulee koko ajan uusia yrittäjiä ja ammattiin valmistuu vuosittain paljon uusia opiskelijoita erilaisista kouluista ja opistoista. Anna-Kaisa Laitinen on juuri valmistunut sisustussuunnittelun artesaani, jonka on tarkoitus harjoittaa ammattiaan yksityisyrittäjänä.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Anna-Kaisa Laitisen sisustussuunnitteluyrityksen perustaminen ja markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä toimeksiantajan käyttöön opas, jonka avulla hän voi perustaa yrityksensä. Työn tavoitteena oli tehdä yrityksen perustamisprosessista toimeksiantajalle helpompi ja nopeampi. Käytännön perustamistoimien lisäksi raportti sisältää selostuksen yrityssuunnittelusta yksityiskohtineen, yrityskuvakäsikirjan ja markkinointisuunnitelman. Tavoitteena on, että opinnäytetyössä selostetaan kaikki viranomaisten vaatimat yrityksen perustamisen käytännön toimet, jotka tulee ottaa huomioon yritystä perustettaessa. Yrityssuunnitteluosuus sisältää yrityksen liikeidean ja toimintatavat tavoitteineen ja visioineen. Yrityssuunnitteluosuuteen sisällytettiin myös rahoituslaskelmat, joiden tavoitteena on yrityksen kannattavuuden osoittaminen. Yrityskuvaosuuden tavoitteena oli tehdä yritykselle valmis ulkoinen ilme ja ulkoasu. Markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin yrityksen toiminnan alkuvaiheeseen. Suunnitelman tarkoitus oli antaa keinoja yrityksen tunnetuksi tekemiseen ja yrityksen tarjoamien palveluiden lanseeraukseen.
Kokonaisuudessaan raportin tavoitteena oli olla mahdollisimman käytännönläheinen ja siinä olevien tietojen helposti omaksuttavia. Opinnäytetyön teoreettinen tausta koostuu tapaustut-kimuksen, markkinoinnin verkostoteorian, yrityskuvan luomisen ja markkinointiviestinnän teo-riasta. Lähteinä työssä käytettiin eri alojen kirjallisuutta ja erilaisia elektronisia lähteitä.
Ensin opinnäytetyössä tutkittiin aiheeseen liittyvää teoriaa. Tämän jälkeen haastateltiin alan asiantuntijoita ja toimeksiantajaa sekä tutkittiin markkinoita muun muassa internetin avulla. Käytännön perustamistoimia kuvaava osuus, markkinointisuunnitelma ja yrityksen liiketoimin-tasuunnitelma tehtiin hyödyntämällä teoria-osuudesta, haastatteluista ja markkinoiden tutkimisesta kerättyjä tietoja kyseessä olevan yrityksen resurssien rajat huomioon ottaen. Kaikissa osuuksissa keskityttiin kuvaamaan niitä asioita, jotka ovat kyseiselle yritykselle merkittäviä.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi sisustussuunnittelutoimiston perustamisen opas, joka sisältää yri-tyskuvakäsikirjan ja markkinointisuunnitelman. Työn lopulliset tulokset näkyvät vasta kun yritys on perustettu ja toiminta käynnistetty. Silloin yrittäjä käyttää työtä apunaan perustaessaan yritystä. Vasta yrittäjän palautteen jälkeen voidaan sanoa, kuinka hyvin työ on täyttänyt tavoitteensa. Markkinointisuunnitelman tulokset näkyvät vielä myöhemmin, vasta kun suunnitelma on toteutettu ja yritys saa tuloksen toiminnan ensimmäiseltä tai parilta ensimmäiseltä vuodelta.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Anna-Kaisa Laitisen sisustussuunnitteluyrityksen perustaminen ja markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä toimeksiantajan käyttöön opas, jonka avulla hän voi perustaa yrityksensä. Työn tavoitteena oli tehdä yrityksen perustamisprosessista toimeksiantajalle helpompi ja nopeampi. Käytännön perustamistoimien lisäksi raportti sisältää selostuksen yrityssuunnittelusta yksityiskohtineen, yrityskuvakäsikirjan ja markkinointisuunnitelman. Tavoitteena on, että opinnäytetyössä selostetaan kaikki viranomaisten vaatimat yrityksen perustamisen käytännön toimet, jotka tulee ottaa huomioon yritystä perustettaessa. Yrityssuunnitteluosuus sisältää yrityksen liikeidean ja toimintatavat tavoitteineen ja visioineen. Yrityssuunnitteluosuuteen sisällytettiin myös rahoituslaskelmat, joiden tavoitteena on yrityksen kannattavuuden osoittaminen. Yrityskuvaosuuden tavoitteena oli tehdä yritykselle valmis ulkoinen ilme ja ulkoasu. Markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin yrityksen toiminnan alkuvaiheeseen. Suunnitelman tarkoitus oli antaa keinoja yrityksen tunnetuksi tekemiseen ja yrityksen tarjoamien palveluiden lanseeraukseen.
Kokonaisuudessaan raportin tavoitteena oli olla mahdollisimman käytännönläheinen ja siinä olevien tietojen helposti omaksuttavia. Opinnäytetyön teoreettinen tausta koostuu tapaustut-kimuksen, markkinoinnin verkostoteorian, yrityskuvan luomisen ja markkinointiviestinnän teo-riasta. Lähteinä työssä käytettiin eri alojen kirjallisuutta ja erilaisia elektronisia lähteitä.
Ensin opinnäytetyössä tutkittiin aiheeseen liittyvää teoriaa. Tämän jälkeen haastateltiin alan asiantuntijoita ja toimeksiantajaa sekä tutkittiin markkinoita muun muassa internetin avulla. Käytännön perustamistoimia kuvaava osuus, markkinointisuunnitelma ja yrityksen liiketoimin-tasuunnitelma tehtiin hyödyntämällä teoria-osuudesta, haastatteluista ja markkinoiden tutkimisesta kerättyjä tietoja kyseessä olevan yrityksen resurssien rajat huomioon ottaen. Kaikissa osuuksissa keskityttiin kuvaamaan niitä asioita, jotka ovat kyseiselle yritykselle merkittäviä.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi sisustussuunnittelutoimiston perustamisen opas, joka sisältää yri-tyskuvakäsikirjan ja markkinointisuunnitelman. Työn lopulliset tulokset näkyvät vasta kun yritys on perustettu ja toiminta käynnistetty. Silloin yrittäjä käyttää työtä apunaan perustaessaan yritystä. Vasta yrittäjän palautteen jälkeen voidaan sanoa, kuinka hyvin työ on täyttänyt tavoitteensa. Markkinointisuunnitelman tulokset näkyvät vielä myöhemmin, vasta kun suunnitelma on toteutettu ja yritys saa tuloksen toiminnan ensimmäiseltä tai parilta ensimmäiseltä vuodelta.