Sisäinen viestintä ja työtyytyväisyys pikaruoka-alan yrityksessä
Kulmala, Tuire (2009)
Kulmala, Tuire
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904031868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904031868
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa toimeksiantajayrityksen yhden toimipisteen työtyytyväisyyttä sisäistä viestintää kehittämällä. Tarkoituksena oli kartoittaa sisäisen viestinnän heikkouksia ja vahvuuksia sekä sisäisen viestinnän merkitystä henkilöstön työtyytyväisyyteen. Tutkimuksen avulla haluttiin löytää kehitysideoita viestinnän tehostamiseen sekä työntekijöiden hyvinvoinnin parantamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin viestintää, sisäistä viestintää, organisaatioviestintää sekä työmotivaatiota ja työtyytyväisyyttä.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksen henkilöstölle jaettiin kyselylomakkeet, 22 lomakkeesta palautettiin 16. Lomakkeen vastausten perusteella analysoidaan yrityksen sisäisen viestinnän toimivuutta. Lisäksi tulkitaan sitä, miten sisäinen viestintä vaikuttaa henkilöstön työtyytyväisyyteen.
Vastauksista kävi ilmi, että sisäisen viestinnän toimivuudessa ilmeni puutteita. Suurin puute vastaajien mielestä liittyi palautteen antamiseen. Tärkeimmäksi viestijäksi koettiin yrityksen ravintolapäällikkö. Myös muiden esimiesten viestintä koettiin tärkeäksi. Yrityksen suurin viestintävastuu on ravintolapäälliköllä. Kaiken kaikkiaan yrityksen työntekijät kokivat olevansa tyytyväisiä työhönsä ja sen eri osa-alueisiin. Erityisen tyytyväisiä oltiin toimipisteessä vallinneeseen yhteishenkeen ja luottamukseen.
Tämä tutkimus tuottaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa yrityksen sisäisen viestinnän tilasta. Lisäksi tutkimuksen avulla pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi ja tätä kautta työtyytyväisyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin viestintää, sisäistä viestintää, organisaatioviestintää sekä työmotivaatiota ja työtyytyväisyyttä.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Yrityksen henkilöstölle jaettiin kyselylomakkeet, 22 lomakkeesta palautettiin 16. Lomakkeen vastausten perusteella analysoidaan yrityksen sisäisen viestinnän toimivuutta. Lisäksi tulkitaan sitä, miten sisäinen viestintä vaikuttaa henkilöstön työtyytyväisyyteen.
Vastauksista kävi ilmi, että sisäisen viestinnän toimivuudessa ilmeni puutteita. Suurin puute vastaajien mielestä liittyi palautteen antamiseen. Tärkeimmäksi viestijäksi koettiin yrityksen ravintolapäällikkö. Myös muiden esimiesten viestintä koettiin tärkeäksi. Yrityksen suurin viestintävastuu on ravintolapäälliköllä. Kaiken kaikkiaan yrityksen työntekijät kokivat olevansa tyytyväisiä työhönsä ja sen eri osa-alueisiin. Erityisen tyytyväisiä oltiin toimipisteessä vallinneeseen yhteishenkeen ja luottamukseen.
Tämä tutkimus tuottaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa yrityksen sisäisen viestinnän tilasta. Lisäksi tutkimuksen avulla pystyttiin esittämään kehitysehdotuksia viestinnän tehostamiseksi ja tätä kautta työtyytyväisyyden parantamiseksi.