Developing Generally Applicable Guidelines for Efficient Marketing of ATEX Product Group
Mykkänen, Jukka (2009)
Mykkänen, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903301823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903301823
Tiivistelmä
Developing Generally Applicable Guidelines for Efficient Marketing of ATEX Product Group
Tämä opinnäytetyö on tehty SKS Automaatio Oy:lle, joka on SKS Group Oy:n alaisuudessa toimiva myyntiyhtiö. SKS Automaatio Oy:n sisällä tämä opinnäytetyö keskittyy ATEX tuoteryhmään. Tässä työssä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää suuntaviivoja tehokkaalle markkinoinnille jota voitaisiin käyttää viimeaikoina markkinoille tuodussa ATEX tuoteryhmässä. Näiden laadittujen suuntaviivojen tulisi olla myös käyttökelpoisia muiden tuotevalikoimaan lisättävien uusien tuotteiden kohdalla. Syy tämän opinnäytetyön tekoon tuli SKS Automaatio Oy:n tarpeesta selventää tuotevalikoimaan lisättävien uusien tuotteiden kohdalla sovellettavia markkinointi prosesseja. ATEX tuoteryhmän tila teki tästä selventämisen tarpeesta hyvin ajankohtaisen SKS Automaatio Oy:lle.
Mainitut suuntaviivat ovat muodostettu käyttäen yritysten väliseen markkinointiin kohdistuvia teorioita sekä toteutetun kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia. Teorioiden kohdalla tutkimus keskittyy kokonaisuuteen, ottaen huomioon kaikki tärkeimmät osa-alueet jotka vaikuttavat yritysten välillä tapahtuvaan markkinointiin. Siltikin oleellisimmat teoreettiset aspektit ovat käytetyt markkinoinnin keinot sekä asiakassegmenttien muodostaminen. Kvalitatiivinen tutkimus koostuu yrityksen sisällä tehdyistä haastatteluista, jotka kohdistuivat tuoteryhmä päälliköihin ja markkinointi päällikköön. Tämä tutkimusmuoto välittää informaatiota näkemyksistä ja käytännöistä joita sovelletaan ATEX tuoteryhmän markkinoinnissa, yhtiön sisäisestä perspektiivistä katsoen. Kvantitatiivinen tutkimus muodostuu tuloksista jotka ovat peräisin kahdesta tehdystä kyselystä, joista toinen oli kohdennettu ATEX asiakassegmentille ja toinen SKS Automaatio Oy:n henkilökunnalle. Enemmän painoarvoa kvantitatiivisessa tutkimuksessa sai kysely joka kohdennettiin asiakassegmentille, koska sitä kautta välittyi tietoa siitä kuinka toteutettu markkinointi oli hahmotettu ulkoisesta näkökulmasta katsoen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että SKS Automaatio Oy yleisesti ottaen tietää miten tehokkaasti tavoittaa kohdennettu asiakasryhmä käyttäen oikeantyyppisiä markkinoinnin keinoja, mutta ATEX tuoteryhmän kohdalla näin ei ole tarkalleen ottaen tapahtunut. Johtopäätökset joita tutkimuksesta voi tehdä sisältävät kehotuksen segmentoida asiakaskuntaa vielä tarkemmin, tiettyjen markkinoinnin keinojen parannusehdotuksia ja markkinoinnin sisällön tarkemman määrittämisen.
Tämä opinnäytetyö on tehty SKS Automaatio Oy:lle, joka on SKS Group Oy:n alaisuudessa toimiva myyntiyhtiö. SKS Automaatio Oy:n sisällä tämä opinnäytetyö keskittyy ATEX tuoteryhmään. Tässä työssä tehtävän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää suuntaviivoja tehokkaalle markkinoinnille jota voitaisiin käyttää viimeaikoina markkinoille tuodussa ATEX tuoteryhmässä. Näiden laadittujen suuntaviivojen tulisi olla myös käyttökelpoisia muiden tuotevalikoimaan lisättävien uusien tuotteiden kohdalla. Syy tämän opinnäytetyön tekoon tuli SKS Automaatio Oy:n tarpeesta selventää tuotevalikoimaan lisättävien uusien tuotteiden kohdalla sovellettavia markkinointi prosesseja. ATEX tuoteryhmän tila teki tästä selventämisen tarpeesta hyvin ajankohtaisen SKS Automaatio Oy:lle.
Mainitut suuntaviivat ovat muodostettu käyttäen yritysten väliseen markkinointiin kohdistuvia teorioita sekä toteutetun kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia. Teorioiden kohdalla tutkimus keskittyy kokonaisuuteen, ottaen huomioon kaikki tärkeimmät osa-alueet jotka vaikuttavat yritysten välillä tapahtuvaan markkinointiin. Siltikin oleellisimmat teoreettiset aspektit ovat käytetyt markkinoinnin keinot sekä asiakassegmenttien muodostaminen. Kvalitatiivinen tutkimus koostuu yrityksen sisällä tehdyistä haastatteluista, jotka kohdistuivat tuoteryhmä päälliköihin ja markkinointi päällikköön. Tämä tutkimusmuoto välittää informaatiota näkemyksistä ja käytännöistä joita sovelletaan ATEX tuoteryhmän markkinoinnissa, yhtiön sisäisestä perspektiivistä katsoen. Kvantitatiivinen tutkimus muodostuu tuloksista jotka ovat peräisin kahdesta tehdystä kyselystä, joista toinen oli kohdennettu ATEX asiakassegmentille ja toinen SKS Automaatio Oy:n henkilökunnalle. Enemmän painoarvoa kvantitatiivisessa tutkimuksessa sai kysely joka kohdennettiin asiakassegmentille, koska sitä kautta välittyi tietoa siitä kuinka toteutettu markkinointi oli hahmotettu ulkoisesta näkökulmasta katsoen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat että SKS Automaatio Oy yleisesti ottaen tietää miten tehokkaasti tavoittaa kohdennettu asiakasryhmä käyttäen oikeantyyppisiä markkinoinnin keinoja, mutta ATEX tuoteryhmän kohdalla näin ei ole tarkalleen ottaen tapahtunut. Johtopäätökset joita tutkimuksesta voi tehdä sisältävät kehotuksen segmentoida asiakaskuntaa vielä tarkemmin, tiettyjen markkinoinnin keinojen parannusehdotuksia ja markkinoinnin sisällön tarkemman määrittämisen.