Päiväkeskus- ja ryhmätoiminta ikääntyvän arjen ja toimintakyvyn tukena : käsikirja päiväkeskusohjaajille
Pekkarinen, Heidi; Lamberg, Piia (2009)
Pekkarinen, Heidi
Lamberg, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903231772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903231772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päiväkeskusohjaajille käsikirja, jonka avulla nostettaisiin päi-väkeskustyön profiilia ja ammatillisuutta. Työ tehtiin yhteistyössä Jyväskylän kaupungin kotihoidon kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, joka koostui kahdesta osiosta: raportista ja tuotoksesta eli käsikirjasta.
Päiväkeskustyö on valtakunnallisesti melko jäsentelemätöntä ja ohjaajien työtä ei tunneta, joten työssä tahdottiin tuoda esiin teoriatietoa työn taustalla. Päiväkeskustoimintaa käsiteltiin ikääntymi-sen, toimintakyvyn ja ryhmätoiminnan käsitteiden kautta. Ikääntymistä ja toimintakykyä tarkasteltiin sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Päiväkeskusohjaajille tehtiin kysely, jonka avulla ohjaajat saivat vaikuttaa käsikirjan sisältöihin. Ky-selystä kävi ilmi, että ohjaajat tahtoivat käsikirjassa olevan työmenetelmätiedon lisäksi myös tietoa päiväkeskusohjaajan työstä. Ohjaajat tahtoivat tietoa niin sanotuista perinteisistä työmenetelmistä, joita he jo käyttivät työssään. Työtä tehdessä vierailtiin myös kolmessa erilaisessa päiväkeskukses-sa haastattelemassa päiväkeskusohjaajia. Vierailujen avulla pystyttiin syventämään kyselyistä nousseita asioita. Näistä tiedonkeruumenetelmistä ja teoriasta saadun tiedon avulla muodostuivat käsikirjan sisällöt.
Käsikirjasta muodostui yleinen opas päiväkeskustyöhön. Käsikirjassa käsitellään vanhuutta, ryhmä-toimintaa sekä päiväkeskustyötä. Lisäksi käsikirja sisältää eri työmenetelmistä teoriatietoa sekä ide-oita käytännön työhön.
Käsikirjaa tehtäessä kävi ilmi, että laajempaankin kokonaisuuteen olisi tarve, koska kaikkiin kyselyistä nousseisiin ideoihin ei pystytty vastaamaan. Näitä ideoita voisi tulevaisuudessa käyttää opin-näytetyön aiheina. Vierailuista nousi esiin tarve työmenetelmien kierrättämiseen. Tässä voitaisiin käyttää apuna Internetiä, jonne luotaisiin ”menetelmäpankki” esimerkiksi opinnäytetyönä
Päiväkeskustyö on valtakunnallisesti melko jäsentelemätöntä ja ohjaajien työtä ei tunneta, joten työssä tahdottiin tuoda esiin teoriatietoa työn taustalla. Päiväkeskustoimintaa käsiteltiin ikääntymi-sen, toimintakyvyn ja ryhmätoiminnan käsitteiden kautta. Ikääntymistä ja toimintakykyä tarkasteltiin sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Päiväkeskusohjaajille tehtiin kysely, jonka avulla ohjaajat saivat vaikuttaa käsikirjan sisältöihin. Ky-selystä kävi ilmi, että ohjaajat tahtoivat käsikirjassa olevan työmenetelmätiedon lisäksi myös tietoa päiväkeskusohjaajan työstä. Ohjaajat tahtoivat tietoa niin sanotuista perinteisistä työmenetelmistä, joita he jo käyttivät työssään. Työtä tehdessä vierailtiin myös kolmessa erilaisessa päiväkeskukses-sa haastattelemassa päiväkeskusohjaajia. Vierailujen avulla pystyttiin syventämään kyselyistä nousseita asioita. Näistä tiedonkeruumenetelmistä ja teoriasta saadun tiedon avulla muodostuivat käsikirjan sisällöt.
Käsikirjasta muodostui yleinen opas päiväkeskustyöhön. Käsikirjassa käsitellään vanhuutta, ryhmä-toimintaa sekä päiväkeskustyötä. Lisäksi käsikirja sisältää eri työmenetelmistä teoriatietoa sekä ide-oita käytännön työhön.
Käsikirjaa tehtäessä kävi ilmi, että laajempaankin kokonaisuuteen olisi tarve, koska kaikkiin kyselyistä nousseisiin ideoihin ei pystytty vastaamaan. Näitä ideoita voisi tulevaisuudessa käyttää opin-näytetyön aiheina. Vierailuista nousi esiin tarve työmenetelmien kierrättämiseen. Tässä voitaisiin käyttää apuna Internetiä, jonne luotaisiin ”menetelmäpankki” esimerkiksi opinnäytetyönä