Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Draamakasvatustunnit tupakoinnista 8-luokkalaisille
Ristimäki, Liisa; Honkanen, Minna (2009)
Ristimäki, Liisa
Honkanen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903221766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903221766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokemusta terveyden edistämisestä ja päihteettömyyteen tukemisesta ryhmänohjaamisen muodossa. Toiminnalliset tupakkavalistustunnit pidettiin Martinlaakson yläkoulun kahdeksasluokkalaisille. Hankkeen nimi oli Koulut yhteistyössä projekti. Projektissa oli mukana myös opiskelutoverit ja he pitivät päihteistä valistustunnit tietotekniikkaa apuna käyttäen. Tavoitteena oli, että nuoret kykenisivät itsenäiseen päätöksentekoon koskien tupakkaa ja pystyisivät vastustamaan sosiaalista painostusta tupakoimisen suhteen.
Keskeistä kouluissa tehtävässä päihdetyössä on nuorten aktiivinen osallistuminen toimintaan. Terveysneuvonnassa päätekijät ovat koti, kouluyhteisö sekä turvallinen ja terveellinen ympäristö. Kouluterveydenhuollon terveyttä edistävässä toiminnassa tavoitteena on voimistaa oppilaiden terveysvoimavaroja ja edesauttaa terveyden oppimista. Terveystiedon tavoitteena on oppilaiden terve kasvu ja kehitys sekä terveyttä edistävä käyttäytyminen ja valmiudet itsensä hoitamiseen.
Terveystieto säädettiin perusopetuksen, lukion ja ammatillisen koulutuksen oppiaineeksi voimaan tulleilla koululakien muutoksilla vuonna 2001. Viimeisimmät kouluterveys- tutkimukset (Rimpelä ym.) osoittavat, että nuorten asenteet päihteitä kohtaan ovat muuttuneet positiivisemmiksi ja nuoret käyttävät paljon alkoholia ja muita päihteitä humaltuakseen.
Draama on terveyskasvatusmenetelmänä hyvä ja sen avulla voi tuoda esille nuorta koskettavia asioita, kuten alkoholi, tupakointi ja huumeet. Draamatarinoiden avulla nuoret oppivat ryhmän kanssa jännitteiden ja eri tilanteiden ymmärtämistä, sosiaalisia taitoja, empatiaa, toisten ihmisten kunnioittamista, ihmisoikeuksia ja ystävyyttä. Näitä tavoitteita on mahdollista saavuttaa draamatyöskentelyn avulla. Nuoret haluavat toimia tekemällä itse. Koulumaailma antaa heille liian vähän mahdollisuuksia tuottaa omia ideoitaan ja esittää ajatuksiaan heitä koskevista asioista.
Tunnit toteutettiin maaliskuussa 2008 Martinlaakson yläkoululla. Opiskelijat perehtyivät tupa-kointiin tehtävien ja draamaharjoitusten avulla. Saimme nuorilta positiivista palautetta draamakasvatustunneista ja he pitivät siitä opetuskeinona. Oppilaat pitivät tehtävistä ja näyttelemisestä sekä osallistuivat aktiivisesti keskusteluihin.
Keskeistä kouluissa tehtävässä päihdetyössä on nuorten aktiivinen osallistuminen toimintaan. Terveysneuvonnassa päätekijät ovat koti, kouluyhteisö sekä turvallinen ja terveellinen ympäristö. Kouluterveydenhuollon terveyttä edistävässä toiminnassa tavoitteena on voimistaa oppilaiden terveysvoimavaroja ja edesauttaa terveyden oppimista. Terveystiedon tavoitteena on oppilaiden terve kasvu ja kehitys sekä terveyttä edistävä käyttäytyminen ja valmiudet itsensä hoitamiseen.
Terveystieto säädettiin perusopetuksen, lukion ja ammatillisen koulutuksen oppiaineeksi voimaan tulleilla koululakien muutoksilla vuonna 2001. Viimeisimmät kouluterveys- tutkimukset (Rimpelä ym.) osoittavat, että nuorten asenteet päihteitä kohtaan ovat muuttuneet positiivisemmiksi ja nuoret käyttävät paljon alkoholia ja muita päihteitä humaltuakseen.
Draama on terveyskasvatusmenetelmänä hyvä ja sen avulla voi tuoda esille nuorta koskettavia asioita, kuten alkoholi, tupakointi ja huumeet. Draamatarinoiden avulla nuoret oppivat ryhmän kanssa jännitteiden ja eri tilanteiden ymmärtämistä, sosiaalisia taitoja, empatiaa, toisten ihmisten kunnioittamista, ihmisoikeuksia ja ystävyyttä. Näitä tavoitteita on mahdollista saavuttaa draamatyöskentelyn avulla. Nuoret haluavat toimia tekemällä itse. Koulumaailma antaa heille liian vähän mahdollisuuksia tuottaa omia ideoitaan ja esittää ajatuksiaan heitä koskevista asioista.
Tunnit toteutettiin maaliskuussa 2008 Martinlaakson yläkoululla. Opiskelijat perehtyivät tupa-kointiin tehtävien ja draamaharjoitusten avulla. Saimme nuorilta positiivista palautetta draamakasvatustunneista ja he pitivät siitä opetuskeinona. Oppilaat pitivät tehtävistä ja näyttelemisestä sekä osallistuivat aktiivisesti keskusteluihin.