Verkkosivuston käytettävyys - CASE: Osuuskunta Monella
Halmeenmäki, Mikael (2009)
Halmeenmäki, Mikael
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903191749
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa Osuuskunta Monellan verkkosivuston käytettävyyttä sekä selvittää käyttäjien tarpeita ja tyytyväisyyttä tämän hetkisen sivuston ominaisuuksiin. Tärkeimpinä päämäärinä oli löytää kriittisimmät käytettävyysongelmat sekä käyttäjien kokemat epäselvyydet. Monellan verkkosivuston on suunnitellut tämän opinnäytetyön tekijä vuonna 2005.
Tutkimus jakaantuu käytettävyyden teoriaan sekä Monellan verkkosivuston käytettävyystutkimukseen. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti käytettävyyttä ja eri tutkijoiden määritelmää hyvästä käytettävyydestä. Lisäksi esitellään www-käytettävyyden erityispiirteitä. Tutkimuksessa on kertomus Monellan sivuston suunnittelusta ja historiasta sekä vertailua muiden alalla toimivien yritysten sekä Monellan sivustojen välillä.
Monellan verkkosivuston käytettävyystutkimus toteutettiin sähköisenä, www-pohjaisena kyselytutkimuksena syksyllä 2008. Kyselylomake sisälsi avoimia ja strukturoituja kysymyksiä jotka koskivat muun muassa sivuston helppokäyttöisyyttä, sisältöä ja ulkoasua. Pyyntö osallistua kyselyyn lähetettiin yrityksen noin 550 asiakkaalle ja 110 työntekijälle. Kysely oli avoin kaikille yrityksen verkkosivuston käyttäjille ja verkkosivustolle sijoitettiin näkyvälle paikalle linkki kyselyyn. Kyselyyn osallistui yhteensä 43 vastaajaa. Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin siivousaiheinen palkinto. Kyselytutkimuksen lisäksi käytettävyyttä on arvioitu heuristiikoin Nielsenin listaa käyttäen.
Tutkimustulokset perustuvat kyselylomakkeella kerättyyn aineistoon ja pohjautuvat siis käyttäjien näkemyksiin Monellan verkkosivuston käytettävyydestä. Tuloksia ei voi pääsääntöisesti sellaisenaan yleistää muihin sivustoihin. Tutkimus sisältää käyttäjien näkemyksiä sivuston toimivuudesta ja mahdollisista lisäominaisuuksista joita sivustolle kaivataan.
Tutkimuksen perusteella Monellan sivuston käytettävyys oli melko hyvä, mutta käytettävyysongelmia ja pienempää korjattavaa löytyi jonkun verran. Tutkimuksen loppupuolella on listattu käytettävyysongelmia ja niihin soveltuvia korjausehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi espoolainen siivousalan yritys, Osuuskunta Monella. Työn tuloksia hyödynnetään sivuston jatkokehityksessä, ja kriittiset käytettävyysongelmat tulisi korjata heti.
Tutkimus jakaantuu käytettävyyden teoriaan sekä Monellan verkkosivuston käytettävyystutkimukseen. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti käytettävyyttä ja eri tutkijoiden määritelmää hyvästä käytettävyydestä. Lisäksi esitellään www-käytettävyyden erityispiirteitä. Tutkimuksessa on kertomus Monellan sivuston suunnittelusta ja historiasta sekä vertailua muiden alalla toimivien yritysten sekä Monellan sivustojen välillä.
Monellan verkkosivuston käytettävyystutkimus toteutettiin sähköisenä, www-pohjaisena kyselytutkimuksena syksyllä 2008. Kyselylomake sisälsi avoimia ja strukturoituja kysymyksiä jotka koskivat muun muassa sivuston helppokäyttöisyyttä, sisältöä ja ulkoasua. Pyyntö osallistua kyselyyn lähetettiin yrityksen noin 550 asiakkaalle ja 110 työntekijälle. Kysely oli avoin kaikille yrityksen verkkosivuston käyttäjille ja verkkosivustolle sijoitettiin näkyvälle paikalle linkki kyselyyn. Kyselyyn osallistui yhteensä 43 vastaajaa. Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin siivousaiheinen palkinto. Kyselytutkimuksen lisäksi käytettävyyttä on arvioitu heuristiikoin Nielsenin listaa käyttäen.
Tutkimustulokset perustuvat kyselylomakkeella kerättyyn aineistoon ja pohjautuvat siis käyttäjien näkemyksiin Monellan verkkosivuston käytettävyydestä. Tuloksia ei voi pääsääntöisesti sellaisenaan yleistää muihin sivustoihin. Tutkimus sisältää käyttäjien näkemyksiä sivuston toimivuudesta ja mahdollisista lisäominaisuuksista joita sivustolle kaivataan.
Tutkimuksen perusteella Monellan sivuston käytettävyys oli melko hyvä, mutta käytettävyysongelmia ja pienempää korjattavaa löytyi jonkun verran. Tutkimuksen loppupuolella on listattu käytettävyysongelmia ja niihin soveltuvia korjausehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi espoolainen siivousalan yritys, Osuuskunta Monella. Työn tuloksia hyödynnetään sivuston jatkokehityksessä, ja kriittiset käytettävyysongelmat tulisi korjata heti.