Verkko-opetus osana metsäalan perustutkintoa : Case:Porin ammattiopisto
Mäntylä, Ari (2009)
Mäntylä, Ari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903121680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903121680
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Verkko-opetuksessa Moodle on virtuaalinen vuorovaikutteinen oppimisalusta. Oppimisalustan käyttökohteita ovat opiskelu, opetus, työelämäyhteyksien ylläpito, tietopankki sekä osaamiskeskittymä. Moodle on työväline, joka auttaa näkemään verkko-oppimisympäristöä oppija- ja opettajanäkökulmasta. Työelämässä vaadittava osaaminen, tietoteknisten järjestelmien kehittyminen, digitaalisen tiedonsiirron yleistyminen ja suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen loi tarpeita opetuksen kehittämiselle. Porin ammattiopiston toimeksianto kehittämishankkeessa tarkoitti metsäalan perustutkinnon ammatillisen opetuksen kehittämistä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli saada oppija- ja opettajakohtaisia vastauksia Moodlesta ja sen käytöstä metsäalan perustutkinnon opetuksessa. Tärkeää oli käyttää oppimisalustaa tietopankkina oppijan hiljaisen tiedon muuntamisessa näkyvään muotoon. Tavoitteeseen edettiin kyselyillä ja hyödyntämällä Moodlessa olevien työkalujen tuotoksia oppijoille suunnatuissa tehtävissä. Teoriaosiossa on määritelty oppimista eri näkökulmista ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppimisen kautta edettiin osaamiseen ja hiljaiseen tietoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin standardoituja kyselylomakkeita ja Moodlessa olevia valmiita työkaluja. Kyselystä ja Moodlesta syntynyttä materiaalia analysoitiin tilastotieteellisin menetelmin sekä luokiteltiin kokemuksellista tietoa tehdyistä havainnoista.
Oppijoiden kokemukset verkko-oppimisesta ovat olleet pääosin myönteisiä. Opettajien verkkotaidot vaativat kehittämistä, jotta verkossa toteutuisi ammatillinen yhteisöllisyys ja oppimisprosessi. Opettajien suhtautuminen verkko-opetukseen on ollut myönteistä ja oppimisympäristön kehittämiselle on ollut hyvät edellytykset. Verkko mahdollisti metsätyön kokemuksien kehittämisen sekä jakamisen toisille synnyttäen näkyvää osaamista.
Verkko-opetuksessa Moodle on virtuaalinen vuorovaikutteinen oppimisalusta. Oppimisalustan käyttökohteita ovat opiskelu, opetus, työelämäyhteyksien ylläpito, tietopankki sekä osaamiskeskittymä. Moodle on työväline, joka auttaa näkemään verkko-oppimisympäristöä oppija- ja opettajanäkökulmasta. Työelämässä vaadittava osaaminen, tietoteknisten järjestelmien kehittyminen, digitaalisen tiedonsiirron yleistyminen ja suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtyminen loi tarpeita opetuksen kehittämiselle. Porin ammattiopiston toimeksianto kehittämishankkeessa tarkoitti metsäalan perustutkinnon ammatillisen opetuksen kehittämistä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli saada oppija- ja opettajakohtaisia vastauksia Moodlesta ja sen käytöstä metsäalan perustutkinnon opetuksessa. Tärkeää oli käyttää oppimisalustaa tietopankkina oppijan hiljaisen tiedon muuntamisessa näkyvään muotoon. Tavoitteeseen edettiin kyselyillä ja hyödyntämällä Moodlessa olevien työkalujen tuotoksia oppijoille suunnatuissa tehtävissä. Teoriaosiossa on määritelty oppimista eri näkökulmista ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Oppimisen kautta edettiin osaamiseen ja hiljaiseen tietoon. Tutkimusmenetelminä käytettiin standardoituja kyselylomakkeita ja Moodlessa olevia valmiita työkaluja. Kyselystä ja Moodlesta syntynyttä materiaalia analysoitiin tilastotieteellisin menetelmin sekä luokiteltiin kokemuksellista tietoa tehdyistä havainnoista.
Oppijoiden kokemukset verkko-oppimisesta ovat olleet pääosin myönteisiä. Opettajien verkkotaidot vaativat kehittämistä, jotta verkossa toteutuisi ammatillinen yhteisöllisyys ja oppimisprosessi. Opettajien suhtautuminen verkko-opetukseen on ollut myönteistä ja oppimisympäristön kehittämiselle on ollut hyvät edellytykset. Verkko mahdollisti metsätyön kokemuksien kehittämisen sekä jakamisen toisille synnyttäen näkyvää osaamista.