Vikaprosessin mallinnus ja prosessin kehityskohteiden paikannus
Luukkanen, Katariina (2009)
Lataukset:
Luukkanen, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051605
Tiivistelmä
2000-luvulla yritykset toimivat markkinoilla, jotka muuttuvat yhä nopeammalla syklillä, kilpailu kiristyy ja asiakkaiden sekä toimintaympäristön vaatimukset kasvavat. Markkinoilla tapahtuvat muutokset ovat myös syvällisempiä ja laajempia kuin koskaan ja ne voivat vaikuttaa koko toimialaan. Tämä tuo omat haasteensa myös johtamiseen ja muutosten hallintaan. Muutostilanteessa organisaatiota, ihmisiä ja toimintaa täytyy osata ohjata johdonmukaisesti yhteen haluttuun suuntaan siten, että muutoksessa hallitaan myös vaikeat tilanteet, kuten esimerkiksi muutosvalmius. Voidaan jopa sanoa, että yritys, joka hallitsee muutoksen hyvin, voi saavuttaa selkeän kilpailuedun suhteessa kilpailijoihinsa. Muutosprosessi on viisivaiheinen alkaen johdon visiosta ja muutostavoitteista, jatkuen nykytilan analyysillä ja vision ja kriittisten menestystekijöiden tarkentamisella. Tämän jälkeen määritellään optimitoimintatapa ja toteutetaan muutos. Olennaista koko prosessissa on tiedottaa muutoksesta, ottaa henkilökunta mukaan muutoksen suunnitteluun ja tehdä jo heti alussa selkeitä konkreettisia muutoksia, jolla henkilöstö saadaan paremmin sitoutettua muutokseen. Tämä opinnäytetyö käsittelee muutosjohtamista nimenomaan, kun kysymyksessä on prosesseihin tehtävät muutokset.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yrityksen vikaprosessi ja kartoittaa prosessin kehityskohteet. Yrityksessä oli tutkimuksen kanssa samanaikaisesti käynnissä vikaprosessin kehitysprojekti, jossa pystyttiin hyödyntämään tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia. Tutkimuksessa haastateltiin vikaprosessin toteuttamiseen osallistuvaa operatiivista henkilöstöä, heidän esimiehiään sekä prosessin kehitysprojektista vastaava henkilö. Haastatteluissa pyrittiin löytämään vastaukset kysymyksiin ”Millainen on vikaprosessin nykytilanne? Miten prosessi toimii? Mitkä ovat suurimmat haasteet ja kompastuskivet prosessin toimivuudessa? Miten prosessia pitäisi kehittää?” Tutkimuksessa käytettiin hyväksi myös tutkimuksen toteuttajan monivuotista työkokemusta tutkimuksen kohteena olevasta organisaatiosta.
Haastattelut sekä prosessista selvityksen perusteella piirretty prosessikaavio osoittivat suurimpien haasteiden olevan järjestelmän käyttöasteessa, jota oli vara parantaa. Lisäksi haastattelut osoittivat, että käytössä olevan järjestelmän käytettävyydessä sekä tietojen hallinnassa on useita kehityskohteita. Myös sekä sisäisessä, että asiakastiedottamisessa löytyi parannettavaa sekä myös käynnissä olevien töiden seurannassa. Positiivisena asiana tutkimuksessa tuli ilmi, että organisaatiossa odotettiin pääsääntöisesti avoimella ja vastaanottavaisella mielellä tulevaa muutosta.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata yrityksen vikaprosessi ja kartoittaa prosessin kehityskohteet. Yrityksessä oli tutkimuksen kanssa samanaikaisesti käynnissä vikaprosessin kehitysprojekti, jossa pystyttiin hyödyntämään tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia. Tutkimuksessa haastateltiin vikaprosessin toteuttamiseen osallistuvaa operatiivista henkilöstöä, heidän esimiehiään sekä prosessin kehitysprojektista vastaava henkilö. Haastatteluissa pyrittiin löytämään vastaukset kysymyksiin ”Millainen on vikaprosessin nykytilanne? Miten prosessi toimii? Mitkä ovat suurimmat haasteet ja kompastuskivet prosessin toimivuudessa? Miten prosessia pitäisi kehittää?” Tutkimuksessa käytettiin hyväksi myös tutkimuksen toteuttajan monivuotista työkokemusta tutkimuksen kohteena olevasta organisaatiosta.
Haastattelut sekä prosessista selvityksen perusteella piirretty prosessikaavio osoittivat suurimpien haasteiden olevan järjestelmän käyttöasteessa, jota oli vara parantaa. Lisäksi haastattelut osoittivat, että käytössä olevan järjestelmän käytettävyydessä sekä tietojen hallinnassa on useita kehityskohteita. Myös sekä sisäisessä, että asiakastiedottamisessa löytyi parannettavaa sekä myös käynnissä olevien töiden seurannassa. Positiivisena asiana tutkimuksessa tuli ilmi, että organisaatiossa odotettiin pääsääntöisesti avoimella ja vastaanottavaisella mielellä tulevaa muutosta.