Henkilöstön työtyytyväisyyden, motivaation ja sisäisen yrityskuvan kehittäminen, case: Yritys X
Helakare, Minna (2009)
Helakare, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903041587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903041587
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutusohjelma
Kansainvälinen yritysmarkkinointi
Minna Helakare
Henkilöstön työtyytyväisyyden, motivaation ja sisäisen yrityskuvan kehittäminen, case: Yritys X
Vuosi 2009 Sivumäärä 70
Opinnäytetyö aiheena oli tutkia Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyyttä, motivaatiota ja sisäistä yrityskuvaa ja tavoitteena oli näiden osa-alueiden kehittäminen sekä sitä kautta myynnin kasvattaminen. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyyden ja motivaation aleneminen, joka ilmeni henkilöstön suurena vaihtuvuutena ja keskusteluissa henkilöstön jäsenten kanssa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kyselylomakkeen avulla hankkia tietoa henkilöstön jäseniltä työtyytyväisyydestä, motivaatiosta ja sisäisestä yrityskuvasta ja selvittää mitkä osa-alueet aiheuttavat tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä sekä tulosten avulla tehdä johtopäätöksiä ja antaa kehitysehdotuksia. Kyselylomake tehtiin kvantitatiivisten kysymysten avulla sekä lomakkeen lopussa olevilla kvalitatiivisilla avoimilla kysymyksillä.
Yritys X on urheilualan vähittäismyyntiliike Intersport, joka sijaitsee pääkaupunkiseudulla ja on osa Kesko konsernia. Suurin osa Intersporteista on yrittäjävetoisia, kuten Yritys X. Yrittäjä siis omistaa ja vastaa liiketoiminnastaan itsenäisesti. Yrittäjän toivomuksesta yrityksen virallista nimeä ei mainita tässä opinnäytetyössä. Henkilöstöä Yritys X:ssä oli kyselylomakkeen jakohetkellä 30 ja kysely jaettiin koko henkilöstölle. Vastauksia tuli takaisin 27 kpl, joten vastausprosentti oli 91,9.
Työn lähtökohtana oli etsiä aiheeseen sopiva teoria ja sitä löytyikin paljon. Eniten käytettiin
Juholinin 1999 Sisäinen viestintä ja 2001 Communicare sekä Kauhasen 2001 ja 2003 Henkilöstövoimavarojen johtaminen-kirjoja. Leif Åbergin kirjoista löytyi myös paljon johtamisesta ja viestinnästä tuloksen tekijänä.
Henkilöstöhallinnon ja markkinoinnin teoria-otsikon alla esitetään teoriaa työtyytyväisyydestä, motivaatiosta ja sisäisestä yrityskuvasta. Teorian jälkeen tutkimusmenetelmät sekä empiirinen osuus, empiirisessä osuudessa on käyty läpi kyselylomake ja siitä saadut tulokset, joita on analysoitu SPSS-ohjelman avulla. Tuloksista on tehty johtopäätöksiä ja niiden perusteella sekä teorian pohjalta annettu kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksia tuli myös henkilöstöltä avoimiin kysymyksiin, jotka on myös otettu huomioon kehitysehdotuksissa.
Tulosten perusteella keskeisin johtopäätös oli työkavereiden suuri vaikutus motivaatioon sekä viestinnän ja kehityskeskusteluiden puute. Johtopäätöksissä mm. todetaan, että viestintää tulisi lisätä ja kehityskeskusteluita järjestää enemmän omistajien ja henkilöstön välille. Kehitysehdotuksissa on myös näihin osa-alueisiin parannusehdotuksia, kuten palaverit, ilmoitustaulut, keskustelut sekä ehdotuksia kuinka parantaa henkilöstön motivaatiota, kuten vastuualueet ja tulospalkkaus. Uskon, että näihin asioihin perehtyminen lisäisi henkilöstön työtyytyväisyyttä ja motivoituneisuutta sekä sitä kautta kasvattaisi myyntiä.
Asiasanat: työtyytyväisyys, motivaatio, sisäinen yrityskuva, sisäinen viestintä
Laurea Leppävaara
Liiketalouden koulutusohjelma
Kansainvälinen yritysmarkkinointi
Minna Helakare
Henkilöstön työtyytyväisyyden, motivaation ja sisäisen yrityskuvan kehittäminen, case: Yritys X
Vuosi 2009 Sivumäärä 70
Opinnäytetyö aiheena oli tutkia Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyyttä, motivaatiota ja sisäistä yrityskuvaa ja tavoitteena oli näiden osa-alueiden kehittäminen sekä sitä kautta myynnin kasvattaminen. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti Yritys X:n henkilöstön työtyytyväisyyden ja motivaation aleneminen, joka ilmeni henkilöstön suurena vaihtuvuutena ja keskusteluissa henkilöstön jäsenten kanssa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kyselylomakkeen avulla hankkia tietoa henkilöstön jäseniltä työtyytyväisyydestä, motivaatiosta ja sisäisestä yrityskuvasta ja selvittää mitkä osa-alueet aiheuttavat tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä sekä tulosten avulla tehdä johtopäätöksiä ja antaa kehitysehdotuksia. Kyselylomake tehtiin kvantitatiivisten kysymysten avulla sekä lomakkeen lopussa olevilla kvalitatiivisilla avoimilla kysymyksillä.
Yritys X on urheilualan vähittäismyyntiliike Intersport, joka sijaitsee pääkaupunkiseudulla ja on osa Kesko konsernia. Suurin osa Intersporteista on yrittäjävetoisia, kuten Yritys X. Yrittäjä siis omistaa ja vastaa liiketoiminnastaan itsenäisesti. Yrittäjän toivomuksesta yrityksen virallista nimeä ei mainita tässä opinnäytetyössä. Henkilöstöä Yritys X:ssä oli kyselylomakkeen jakohetkellä 30 ja kysely jaettiin koko henkilöstölle. Vastauksia tuli takaisin 27 kpl, joten vastausprosentti oli 91,9.
Työn lähtökohtana oli etsiä aiheeseen sopiva teoria ja sitä löytyikin paljon. Eniten käytettiin
Juholinin 1999 Sisäinen viestintä ja 2001 Communicare sekä Kauhasen 2001 ja 2003 Henkilöstövoimavarojen johtaminen-kirjoja. Leif Åbergin kirjoista löytyi myös paljon johtamisesta ja viestinnästä tuloksen tekijänä.
Henkilöstöhallinnon ja markkinoinnin teoria-otsikon alla esitetään teoriaa työtyytyväisyydestä, motivaatiosta ja sisäisestä yrityskuvasta. Teorian jälkeen tutkimusmenetelmät sekä empiirinen osuus, empiirisessä osuudessa on käyty läpi kyselylomake ja siitä saadut tulokset, joita on analysoitu SPSS-ohjelman avulla. Tuloksista on tehty johtopäätöksiä ja niiden perusteella sekä teorian pohjalta annettu kehitysehdotuksia. Kehitysehdotuksia tuli myös henkilöstöltä avoimiin kysymyksiin, jotka on myös otettu huomioon kehitysehdotuksissa.
Tulosten perusteella keskeisin johtopäätös oli työkavereiden suuri vaikutus motivaatioon sekä viestinnän ja kehityskeskusteluiden puute. Johtopäätöksissä mm. todetaan, että viestintää tulisi lisätä ja kehityskeskusteluita järjestää enemmän omistajien ja henkilöstön välille. Kehitysehdotuksissa on myös näihin osa-alueisiin parannusehdotuksia, kuten palaverit, ilmoitustaulut, keskustelut sekä ehdotuksia kuinka parantaa henkilöstön motivaatiota, kuten vastuualueet ja tulospalkkaus. Uskon, että näihin asioihin perehtyminen lisäisi henkilöstön työtyytyväisyyttä ja motivoituneisuutta sekä sitä kautta kasvattaisi myyntiä.
Asiasanat: työtyytyväisyys, motivaatio, sisäinen yrityskuva, sisäinen viestintä