Asiakastyytyväisyystutkimus : TKK Executive School of Business Oy
Backman, Soila (2009)
Backman, Soila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903031561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903031561
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää TKK Executive School of Business Oy:n asiakkaiden tyytyväisyyttä MBA-ohjelmiin. TKK Executive School of Business toimii osakeyhtiönä, jonka kaikki osakkeet omistaa Teknillinen Korkeakoulu (TKK). Yritys on arvostettu MBA-ohjelmien tuottaja, joka on toiminut alalla jo lähes 20 vuotta. Tutkimus on päättötyö liiketalouden koulutusohjelmaan.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä, josta lähetettiin linkki sähköpostin välityksellä kohderyhmälle. Kysely oli auki 8.12.2008–21.12.2008. Aineistoa kerättiin asiakasatyytyväisyyteen liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä. Lisäksi yrityksen vuonna 2006 teettämää tutkimusta käytettiin vertailukohteena.
Yrityksen toimintaan kokonaisuudessaan oli oltu melko tyytyväisiä ja kehittämisalueita vastaajien mukaan vähän. Lähes kaikki MBA-ohjelman kurssit koettiin hyödyllisiksi ja luennoijat asiantunteviksi. Lisäksi seminaaripaikkoihin oltiin tyytyväisiä.
Keskeisin asia, johon TKK Executive School of Business Oy:n tulisi panostaa, oli opiskelijoiden henkilökohtainen ohjaaminen opintojen aikana. Vastauksista kävi ilmi, että muutoin yritys oli vastannut asiakkaiden odotuksia.
TKK Executive School of Business Oy:n henkilökunta voisi järjestää henkilökohtaista ohjausta useammin, sillä se auttaa opiskelijoita etenemään opinnoissaan. Yrityksen olisi myös hyvä tehdä SWOT-analyysi, koska sen avulla voidaan tarkastella nykyistä tilannetta ja laatia strategia toiminnan kehittämiselle.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä, josta lähetettiin linkki sähköpostin välityksellä kohderyhmälle. Kysely oli auki 8.12.2008–21.12.2008. Aineistoa kerättiin asiakasatyytyväisyyteen liittyvästä kirjallisuudesta sekä Internet-lähteistä. Lisäksi yrityksen vuonna 2006 teettämää tutkimusta käytettiin vertailukohteena.
Yrityksen toimintaan kokonaisuudessaan oli oltu melko tyytyväisiä ja kehittämisalueita vastaajien mukaan vähän. Lähes kaikki MBA-ohjelman kurssit koettiin hyödyllisiksi ja luennoijat asiantunteviksi. Lisäksi seminaaripaikkoihin oltiin tyytyväisiä.
Keskeisin asia, johon TKK Executive School of Business Oy:n tulisi panostaa, oli opiskelijoiden henkilökohtainen ohjaaminen opintojen aikana. Vastauksista kävi ilmi, että muutoin yritys oli vastannut asiakkaiden odotuksia.
TKK Executive School of Business Oy:n henkilökunta voisi järjestää henkilökohtaista ohjausta useammin, sillä se auttaa opiskelijoita etenemään opinnoissaan. Yrityksen olisi myös hyvä tehdä SWOT-analyysi, koska sen avulla voidaan tarkastella nykyistä tilannetta ja laatia strategia toiminnan kehittämiselle.