Selainpelin hyödyntäminen markkinointiviestinnässä
Sundvik, Timo (2009)
Sundvik, Timo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903021551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903021551
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin millainen on onnistunut ja eritoten tarkoitustaan palveleva peli. Perehdyn pelisuunnitteluun ja sitä kautta omassa projektissani tekemiini valintoihin. Käyn läpi pelin eri osa-alueita kuten pelityyppi, pelimekaniikka ja presentaatio. Otan huomioon myös markkinointiviestinnän tarpeet ja niiden vaikutuksen suunnitteluprosessiin.
Pelitutkimuksessa on olemassa kaksi eri koulukuntaa: ludologit ja narrativistit. Otan tutkimuksessani ludologin näkökulman peleihin ja tutkin niitä kerronnasta irrallaan olevina päämäärien ja keinojen järjestelminä. Tutkin näiden sääntöjen vaikutusta eri pelityyppeihin ja yleisesti pelin luonteenpiirteisiin kuten rytmiin.
Projektiosuudessani suunnittelin ja toteutin kuuden Flash-pelin sarjan osaksi suuren suomalaisen yrityksen sisäistä energiansäästökampanjaa. Pelit toimivat kampanjassa huomion herättäjinä ja tarjoavat lisätietoa aiheista. Teemasta johtuen keskityn markkinointiviestinnän tutkimuksessa elämäntapaa markkinoivan kampanjan erikoisluonteeseen.
Tutkimukseni avulla minulle selvisi, että pienetkin asiat vaikuttavat lopputulokseen voimakkaasti jo pelityypin valintaa tehdessä, joten vain huolellinen prosessin suunnittelu johtaa onnistuneeseen peliin. Markkinointiviestinnän yhteydessä käytettävässä pelissä on tärkeää ennen pelisuunnittelua suorittaa kohderyhmän identifiointi ja pitää se lähtökohtana kaikissa päätöksissä.
Pelitutkimuksessa on olemassa kaksi eri koulukuntaa: ludologit ja narrativistit. Otan tutkimuksessani ludologin näkökulman peleihin ja tutkin niitä kerronnasta irrallaan olevina päämäärien ja keinojen järjestelminä. Tutkin näiden sääntöjen vaikutusta eri pelityyppeihin ja yleisesti pelin luonteenpiirteisiin kuten rytmiin.
Projektiosuudessani suunnittelin ja toteutin kuuden Flash-pelin sarjan osaksi suuren suomalaisen yrityksen sisäistä energiansäästökampanjaa. Pelit toimivat kampanjassa huomion herättäjinä ja tarjoavat lisätietoa aiheista. Teemasta johtuen keskityn markkinointiviestinnän tutkimuksessa elämäntapaa markkinoivan kampanjan erikoisluonteeseen.
Tutkimukseni avulla minulle selvisi, että pienetkin asiat vaikuttavat lopputulokseen voimakkaasti jo pelityypin valintaa tehdessä, joten vain huolellinen prosessin suunnittelu johtaa onnistuneeseen peliin. Markkinointiviestinnän yhteydessä käytettävässä pelissä on tärkeää ennen pelisuunnittelua suorittaa kohderyhmän identifiointi ja pitää se lähtökohtana kaikissa päätöksissä.